Големите европейски пристанища са се превърнали в гигантски паркинги, задръстени предимно с нови китайски автомобили, съобщава The Financial Times. Вносителите им са хванати в крачка от забавянето в продажбите на нови автомобили, особено електрически, от началото на тази година, както и от логистични трудности, свързани най-вече с недостига на шофьори и на превозни ремаркета.
От няколко ключови порта са потвърдили пред изданието, че автомобилни компании нерядко заявяват доставки, без да са осигурили никакъв последващ транспорт за колите след разтоварването от кораба. "Автомобилните дистрибутори все повече използват пристанищните терминали като складове", оплакват се директно от пристанището в Зеебрюге, Белгия. То е най-голямото в Европа като капацитет за внос на автомобили. Според управата и колегите им от другите големи портове имат същите затруднения.
Някои китайски електромобили залежават по европейските пристанища вече от 18 месеца, твърди FT. Повечето пристанища са започнали да изискват доказателство за осигурен последващ транспорт, преди да приемат нови товари. Цуй Дъншу, главният секретар на Китайската асоциация за пътнически автомобили, потвърждава пред вестника, че "сухоземното транспортиране към европейските пазари е трудно за китайските производители". Цуй призовава производителите да не се втурват на сляпо в надпревара кой ще закара повече коли в Европа, а да вложат повече усилия в дистрибуцията и следпродажбеното обслужване.
От BLG Logistics, която обслужва автомобилния терминал на пристанището Бремерхафен в Германия, също се оплакват от значителни тапи, откакто правителството в Берлин спря субсидията за покупка на електромобили. Основният принос за задръстванията е на производители като BYD, Great Wall, Chery и SAIC. Всички те се фокусират върху мощни офанзиви на европейския пазар, но производството им си остава в Китай. През 2023 китайският автомобилен износ е пораснал с 58% на годишна база. Основните дестинации в Европа са Белгия, Великобритания, Германия и Нидерландия.
Китайският министър на търговията Уан Уентао обаче отхвърли обвиненията в свръхпроизводство, а представители на автомобилната индустрия в страната се оправдаха, че като новаци на европейския пазар не успяват да намерят логистични партньори, които да возят приоритетно техните коли. "Недостигът на камиони е много чест проблем", казва пред FT един от тях, като добавя, че повечето автовлакове са "резервирани от Tesla".
Задръстванията с автомобили са факт и на пристанища като Ливорно в Италия и Пирея в Гърция, твърдят от United European Car Carriers.