"В един литър идва само млякото" (или дори в два литра, ако чуете тази реплика в Америка). "Нищо не замества работния обем" (There's no replacement for displacement). "Турбото е за онези, които не могат да правят двигатели". Всеки класически автомобилен фен знае - и може би повтарял - тези стари лафове, изразяващи почитта ни към големите двигатели с атмосферно пълнене. Но и лафовете, както и самите двигатели, за които те се отнасят, вече принадлежат до голяма степен на миналото. Британското издание Autocar с известна нотка тъга заключва, че най-големият двигател на всеки автомобилен производител на планетата е останал назад в годините, или скоро ще излезе от употреба. Удобен повод да си припомним агрегатите с най-голям работен обем на всяка от значимите автомобилни марки. В класацията са включени само серийни (дори и да са само в по няколко бройки) автомобили, без да се броят двигатели за състезания, за товарни машини или друга употреба.
Най-големите двигатели на всяка марка (ГАЛЕРИЯ):
Днес Lancia е сведена до една малолитражка с еднолитров мотор, предлагана само в Италия. Но дори и в ерата на легендарни рали победи през 80-те не бе създаден двигател, който да бие по обем рекордьора отпреди над един век: 4942-кубиков агрегат с 4 (!) цилиндъра, монтиран на много иновативната Lancia Theta от 1913 до 1918.
Lancia също проектира и произвежда малкоъгълни V12 двигатели с капацитет от 6,0 и 7,2 литра, но те никога не са били монтирани на автомобили за широката публика. Компанията има в музея си и още по-големи V12, но те са вграждани само в самолети.