Новият закон за рециклиране на автомобили, подготвян от Европа, е във финалната си фаза. През следващите месеци страните членки ще трябва да гласуват за одобрението му, така че той да влезе в сила през 2025 г. А основната полза от неговото приема ще бъде за потребителите.
През миналото лято ЕС прие законопроект за рециклиране на автомобили, който постави марките пред сериозни проблеми, принуждавайки ги да решат дали да изпращат колите си за скрап или не. Това е спорен момент, тъй като самите производители няма право да лишат клиент от собственост на превозно средство, след като то премине през официалния сервиз на марката.
В случая европейските комисари допуснаха грешка, тъй като демонстрираха слабо познаване на правото на частна собственост. И скоро след това бяха принудени да направят промени в закона, който трябва да бъде одобрен от европарламента през следващите месеци.
Основната промяна вече е, че клиентът може да продължи да кара колата си в официален сервиз на производителя, където нямат право да определят дали тя е изправна, тоест годна за употреба, или не. В същото време обаче производителите ще трябва да се справят с друг въпрос - как ще се извършва самото рециклиране. За целта автомобилните компании са длъжни да сключат договори с фирми, които се занимават с тази дейност, за да гарантират, че колите ще бъдат унищожени с минимална вреда за околната среда.
И тъй като част от материалите след това трябва да се използват повторно в производството на нови автомобили, производителите трябва да гарантират, че някои детайли, основно електрически компоненти, са в добро състояние и след изпращането на превозно средство за скрап.
Подобно клауза ще предотврати износа на скрап извън ЕС, което не е нищо повече от пренасяне на замърсяване от едни страни в други, където някои превозни средства дори могат да бъдат ремонтирани и пуснати обратно в движение. Това вече няма да може да се прави в ЕС, тъй като при дерегистриране на един автомобили, той ще влиза в специална база данни за скрап и съответно няма да може да бъде регистрирано отново.
В случая намерението на ЕС за запазване на частите е да направи ремонтите по-евтини за клиентите и съответно, когато потребителите се нуждаят от компоненти с голяма търсене, те да не чакат дълго време за доставката им.