Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Honda също още не е обявила резултатите си, защото финансовата година приключва в неделя. Най-актуалните собствени прогнози на компанията сочат 20.2 трилиона йени оборот, 1.25 трилиона йени оперативна печалба и 960 милиарда йени (5.9 млрд. евро) нетна печалба - ръст с почти една трета на фона на предишната година. Компанията обаче очаква доходността на акция да падне до 195 йени (1.19 eвро), на фона на 384 йени преди година. Очакваният дивидент е 116 йени на акция.