Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Eдин от по-значимите частни производители на автомобили от Китай, добре познат у нас от мимолетно просъществувалия завод за сглобка на готови комплекти в Баховица, край Ловеч. През 2023 GWM е продал 1.229 милиона автомобила по цял свят, с четвърт милион повече от 2022, и се нарежда на осмо място между китайските производители. Компанията притежава марките Great Wall, Haval, Wey, Tank, Poer и Ora.
Приходите за годината са 173 милиарда юана (срещу 137 млрд. за 2022), а нетната печалба е 7 милиарда юана, или близо 0.9 милиарда евро.
Доходността на акция е 0.11 евроцента.