Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
SAIC Motor (новото име на бившата Shanghai Automotive Industry Corporation) е най-големият автомобилен производител в Китай. Освен че произвежда моделите на VW и GM за китайския пазар, SAIC има и успешни собствени марки - Maxus, IM, Roewe, Baojun, Wuling, Rising и особено MG, която вече присъства сериозно и на европейския пазар. За миналата година държавната компания е продала общо 5.02 милиона автомобила, но тук са включени и продуктите на джойнт-венчърите с VW (1.2 милиона) и GM (1 милион).
Звездичката до числото горе означава, че компанията още не е публикувала окончателните си финансови данни за 2023 година. Посочените тук са само за първите девет месеца: приходи от 523 милиарда юана (лек спад спрямо 2022), нетна печалба от 11.4 милиарда юана (1.46 млрд. eвро), и доходност на акция о 0.9 юана (към 12 евроцента).