Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Както и при всички останали японски компании, и за Mazda фискалната година продължава до 31 март, така че това са само прогнозни данни на база последните междинни резултати от края на декември. Компанията предвижда да постигне 4.8 трилиона йени приходи за финансовата година (+25% спрямо предишната), 250 милиарда йени оперативна печалба (+76%) и 170 милиарда йени, или около 1.04 млрд. евро, нетна печалба (+19%). Доходността на акция се очаква да е 270 йени - 1.66 евро.
За първите 9 месеца на фискалната година компанията е продала 930,000 автомобила, или ръст от 17% на годишна база. Основните й пазари са Северна Америка (380,000 продажби), Европа (135,000), Япония (121,000) и Китай (73,000).