Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
След няколко години на финансови сътресения, френската компания излиза на зелено, и то с впечатляващи показатели - 52.4 млрд. евро приходи (спрямо 46 млрд. година по-рано), рекордни 7.9 процента марж на оперативната печалба и нетна печалба от 2.31 млрд. евро. Съществен принос за това има както дъщерната марка Dacia, така и ефектите от намаляването на дела на Renault в Nissan. Предложеният дивидент е 1.85 евро на акция.
През 2023 марката Renault e продала 1.549 млн. автомобила (+9.4%), а Dacia - 0.658 милиона (+14.7%).