Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Създадена през 1995 в Шънджън, BYD Company е конгломерат от компании, произвеждащи всичко от електромобили и електрически автобуси до батерии, соларни панели и железопътно оборудване. Посочените тук резултати са на компанията-майка, а не само за автомобилното поделение. През 2023 BYD Company отчита приходи от 602 милиарда юана (42% ръст), и нетна печалба от 30 милиарда юана, или около 3.8 млрд. евро (81% ръст спрямо 2022). BYD Auto е продала рекордните 3.02 милиона автомобила за миналата година, скок от 60 на сто спрямо 2022.
BYD е частна компания, в която най-големи акционери са основателят й Уан Чуанфу, Лю Ксянгян и фондът Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет (който в момента държи 9.8% от капитала).