Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Донякъде парадоксално, но Volvo загуби доверието на инвеститорите и претърпя сериозна обезценка на акциите точно след като отчете най-добрата си финансова година изобщо. В нея компанията има 399 млрд. шведски крони (еквивалента на 34.6 милиарда евро) оборот, 5% марж на оперативната печалба и нетна печалба от 17 млрд. крони (1.474 млрд. евро). Доходността на акция е 4.38 крони, или около 38 евроцента.
Шведската компания, която е собственост на китайската Geely, е продала рекордните 708 716 автомобила през миналата година, ръст от почти 100,000 на фона на 2022. Спадът в цената на акциите обаче е свързан не с резултатите, а с известното охлаждане на глобалния пазар за електромобили - област, върху която Volvo се фокусира изцяло. Разочароващите резултати на дъщерната Polestar също имат принос.