Днес рожден ден празнува на една абсолютна легенда. Най-продаваната кола на Volkswagen за всички времена и най-популярната кола в Европа навършва 50 години. Серийното производство на Golf Mk1 стартира на 29 март 1974 г. в завода във Волфсбург (Германия). Оттогава от модела продадени над 37 милиона бройки, което означава, че над 2000 души на ден са купували по един Golf всеки ден през последния половин век.
Заместникът на Beetle всъщност се появява в края на 60-те години, когато Porsche разработва прототипа EA 266. Построени са над 50 автомобила, но проектът в крайна сметка е отменен през октомври 1971 г. Тези прототипи имат редови двигател с водно охлаждане, прибран под задната седалка, което технически прави колата със средно разположен двигател. Именно неговото място се оказва проблем, тъй като затруднява работата по ремонта и поддръжката.
Автомобилът развива 186 км/ч, което заедно със средно разположен двигател звучи доста забавно, но реалността всъщност е напълно различна. Твърди се, че двигателят се нагрявал прекалено и изпаренията влизали в купето. Освен това моторът е много шумен, а колата е нестабилна на мокър път.
Серийната версия на първия вариант е твърде скъпа, така че колата е бракувана. От Volkswagen съобщават, че от 50-те автомобила, произведени от от Porsche в края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век, все пак няколко (неясно точно колко) са оцелели.
Приблизително по същото време EA 276 се проектира у дома на VW във Волфсбург, като получава предно задвижване и предно разположен двигател. Направен е само един прототип, но дори и той не е напълно функционален. Има двигател „боксер“ с въздушно охлаждане на Beetle под капака, докато резервоарът за гориво е разположен под задните седалки. Малкият хечбек изглежда добре, но все още малко необичаен – има ос с торсионна греда и просторно товарно пространство.
В крайна сметка проектът EA 276 също е изоставен, тъй като технологията на двигателя, която използва, вече е остаряла за да бъде глобален продукт. Уникалната кола обаче повлияна на първото поколение VW Gol, пуснато в Бразилия през 1980 г. с 1,3-литровия двигател с въздушно охлаждане от Beetle, но монтиран отпред. Хечбекът Gol е в основата и на седана Voyage, който излиза около година по-късно.
Истинският Golf всъщност е EA 337, като той е дело на Джорджето Джуджаро от Italdesign. Производственият модел преминава от квадратни към кръгли фарове, докато мигачите са преместени от калниците към предната броня. В допълнение, дръжките на вратите на Golf Mk1 стърчат от каросерията, докато при EA 337 дръжките са изравнени с каросерията. Предното стъкло на Golf не е толкова плоско, колкото на прототипа.
Джуджаро иска правоъгълните фарове да влязат в производствения модел и да повтарят задните светлини по отношение на размер и оформление. Въпреки това, VW решава да използва кръгли светлини, защото те са по-евтини за производство. Той си спомня, че е бил помолен да нарисува „масово произвеждана кола, която трябва да бъде модерна компактна кола с капак на багажника“.
Дизайнерът си спомня, че VW го е помолил да „проектира наследник на Beetle. И в компанията ще бъдат много доволни, ако пространството в интериора е приблизително същото като това на Beetle."
Въпреки че Джуджаро е проектирал всичко от BMW M1 до Lotus Esprit, той неведнъж каза, че Golf е „най-важната кола в кариера му“. Още през 2008 г., когато празнува своята 70-годишнина, емблематичният автомобилен дизайнер каза, че успехът на оригиналния VW Golf „отваря много врати пред него“.
Що се отнася до името на автомобила, „Golf“ идва от немската дума за океанското течение „Гълфстрийм“ („Golfstrom“). Сега, 50 години по-късно, VW все още използва емблематичния псевдоним за осмото поколение на своя компактен автомобил. Дуото хечбек/комби наскоро премина през фейслифт в средата на цикъла и ще остане в продажба няколко години, докато изцяло електрическият Golf Mk9 заеме мястото си в гамата.
Още снимки от историята на първия Golf - вижте в галерията: