IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Детето-чудо на Peugeot навърши 40 години

През 1983 г. дебютира един от емблематичните модели на френската марка - 205

Ако дълголетието на един автомобил е знак за успех, то за да съставите класацията на най-популярните модели е достатъчно да погледнете годините на производство. Това не се отнася за всички, но със сигурност важи за Peugeot – неговите емблематични автомобили всъщност за тези, които са се произвеждали най-дълго.


Peugeot 205


Сред малките автомобили почетното място в „Залата на славата“ на френската марка принадлежи на 205, който през тази година навърши 40 години. И освен, че е родоначалник на цяла серия автомобили (сега на пазара е петото поколение с новото 208), този автомобил е емблематичен заради големите си спортни успехи. Затова и не е изненада, че той е създаден под мотото „Направен за да побеждава“.

Появата на 205 е резултат от един от най-дългите и най-трудни периоди в историята на Peugeot. В края на 70-те години компанията се бори с голям брой проблеми, вариращи от икономически до търговски. По това време марката е инвестирала сериозно в операция по придобиването на Citroen и на Chrysler Europe, който включва Simca и Talbot. Освен това Peugeot трябва да се справи с провала на флагмана 604 и спада в продажбите на 104, който страда сериозно от конкуренция от Renault 5.


Peugeot 205


Ясно е, че заместникът на 104 държи в ръцете си съдбата на цялата марка и затова при него грешки не трябва да има. А това означава, че с ограничени разходи трябва да се проектира многофункционален, красив и качествен автомобил, който да се пребори с конкуренцията. В същото време той трябва да е по-голям от досегашния модел от серията 100 - първоначално той е трябвало да се казва 105, но нещата се променят.

Проектът е актуализира няколко пъти, докато дизайнерите и инженерите, ръководени от Пол Брак успеят да открият перфектната алхимия на форма и функция, разработена за първи път с помощта на компютър дизайн. Така 205, който дебютира през 1983 г., е дълъг 3,71 метра - с 10 см повече от 104, но също така е по-широк и много модерен в линиите, с големи правоъгълни фарове отпред и отзад с кръгла задна врата с две съединени светлини чрез назъбен пластмасов панел.


Peugeot 205


Конструкцията е с предно предаване и двигател, като тази на 104, но шасито е проектирано с по-голяма грижа за комфорта, по-добри еластични елементи и шумоизолация, а купето е поцинковано. Интериорът има прости форми, но с богато оборудване за автомобил от този сегмент и като цяло веднага се харесва дори на женската публика.

Първоначалната гама включва четири двигателя, вариращи от XV 950 с 45 к.с. до XW 1.1 с 50 к.с., за да се продължи с два варианта на 1.4 XY - 60 и 80 к.с., с четири- или петстепенни ръчни трансмисии и придружени от дискови спирачки на предните колела и барабанни отзад. Каросерията първоначално е с пет врати и пет нива на оборудване - от базовото до GL и GR, SR и накрая GT, предложено с най-мощния двигател. В края на 1983 г. излиза и версия с 1,8-литров атмосферен дизел с 60 к.с.


Peugeot 205


На следващата година дебютират и спортните версии с 3 врати. Така се появява първото 205 GTI, задвижван от 1,6-литров двигател от семейството XU с електронно впръскване на Bosch L-Jetronic и първоначална мощност от 105 к.с., която след това е увеличена до 115 к.с. Тази „малка ракета“ ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 10 секунди и развива 190 км/ч.

Централната роля на Peugeot 205 в цялостната стратегия на марката също включва спортния отдел, който създава рали-автомобил. Той трябва да се състезава в група В на световния рали-шампионат, като заради хомологацията получава и пътническа версия от 200 бройки. Тя е с различно шаси, задвижване на четирите колела и 1,8-литров двигател с компресор, като мощността му е ограничена на 200 к.с.


Peugeot 205


Колата печели световните рали-шампионати през 1985 и 86 г., през група „В“ да бъде отменена, като това увеличава популярността на 205 и кара Peugeot да вдигне летвата. Така се появява 1.9 GTI със 130 к.с., като той излиза след кабриолета, проектиран и сглобен от Pininfarina, който е оборудват с по-мощните мотори 1.4 и 1.6.

През същата година 205 се появява версията Van, която е с преработен заден капак, за да се увеличи полезния обем (подобно на Fiat Panda), докато през следващата година вече е достъпна и първата автоматична скоростна кутия, комбинирана с 1,6-литров двигател в неговата карбураторна версия с 80 к.с.


Peugeot 205


Първата актуализация - през 1987 г., всъщност засяга само интериора и двигателите, които получават допълнителна мощност. Появяват се и няколко нови модификация с по-богато оборудване. През 1989 г. името Junior е прието за базовия модел, който се предлага с мотори 1.1 и 1.4.

Голямото освежаване е факт през 1990 г., когато се сменят някои детайли по екстериора, а сред двигателите попада 1,8-литров турбодизел със 78 к.с. На следващата година Peugeot пуска на пазара по-малкото и по-модерно 106, но то не засенчва 205 и се продава заедно с него още 7 години.


Peugeot 205


Постепенно гамата на 205 започва да намалява, като Peugeot приема унифицирано оборудване (Style) за всички пазари с изключение на френския екип. Моделът остава в продажба до 1998 г., като от него са продадени 5,3 млн бройки, след което отстъпва място на наследника си Peugeot 206. Той също се превръща в блестящ успех на марката, постигайки рекорд от над 8 млн продадени единици.


0 от 500