Всяка автомобилна марка си има модели, които по някакви причини се отличават от останалите и получават култов статут. При Volkswagen, разбира се, това са Beetle и Golf, особено Golf GTI.
Точно преди 20 години германската компания пусна един най-спортните компактни модели в света - Golf R32 и той се превърна в мечта за феновете на марката. Със своя 3,2-литров, 6-цилиндров мотор с 241 к.с. това беше най-мощният Golf, създаван до момента и той, изненадващо дори за шефовете на марката, се превърна в истински бестселър на пазара.
Базираният на Golf IV хот-хеч беше продаден в близо 3 пъти по-висок тираж от предвиденото. Във Volkswagen планират да произведат 5000 бройки от модела, но до 2004 г., когато R32 слиза от конвейера, са продадени повече от 12 000 единици. Успехът кара компанията да пусне версия R32 и на Golf V, като при нея мощността вече е 250 к.с.
На външен вид R-версията не се отличава кой знае колко от стандартния Golf IV, които се предлага и със 75 к.с. Подобрения има в салона, където са добавени алуминиеви вложки, удобните спортни седалки и перфорирано в горната част табло.
Хот-хечът е оборудван с 6-степенна скоростна кутия – механична или DSG, като това е един от първите модели на Volkswagen, на който се поставя втория вариант. Благодарение на стандартното задвижване на четирите колела Golf R32 ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,4 секунди, като особено впечатляващ е звукът на двигателя. Той е комбиниран с отлично управление, а това прави тази кола още по-забележителна.
Още снимки на превълналия се в легенда хот-хеч - вижте в галерията:
Всичко това обаче е причина и за високата цена на автомобила дори 20 години след появата му на пазара. Запазени бройки от модела се продават за около 30 000 евро. А като утеха за феновете може да послужи фактът, че показаният наскоро юбилеен Golf R 20 Years, разчитащ на 2,0-литров турбомотор с 333 к.с. струва два пъти повече..