Един от легендарните модели на Opel - Rekord D, ще отпразнува своя 50-и рожден ден през януари 2022 г., като от германската компания решиха да му отдадат нужната почит по-рано.
Всъщност производството на този автомобил стартира още през декември 1971 година. Той се изправя срещу огромно предизвикателство, тъй като неговият предшественик - Record C, е продаден в тираж от 1,2 млн бройки, което е 1/8 от всички коли, които Opel е произвел в 70-годишната си история.
Изненадващо за мнозина новият модел поема различна посока от предшественика си, чиято форма наподобява на бутилка „Coca Cola“ и е повлияна от дизайна на автомобилите от Северна Америка. При Record D се залага на европейски черти с изчистени линии, гладки повърхности и големите прозорци с ясно изразена ниска подпрозоречна линия.
Подобно на своя предшественик, новият модел от Рюселсхайм се предлага в три варианта на каросерията - класически седан с две или четири врати, спортно купе и версията Комби - с три или пет врати. В добрата традиция на легендарния „фургон за експресни доставки“ от 50-е и 60-е години на миналия век, Opel предлага и вариант за търговска употреба като комби с три врати без странични стъкла отзад. Подсилванията отстрани и на покрива, както и определени зони на смачкване осигуряват отлична защита в случай на злополука.
Opel Rekord D (известен още като Rekord II, за да се избегне асоциирането на буквата „D“ за дизел) вдига летвата по отношение на безопасността. Усилените страни и покрива предлагат защита в случай на странични удари и преобръщане, както и зоните на смачкване в предната част на автомобила, които предпазват пътниците в случай на челни сблъсъци.
Бензиновите двигатели на Rekord II са направени на базата на изпитаните във времето 4-цилиндрови агрегати със странично разположени разпределителни валове, от които са произведени 2 милиона екземпляра. Основен е 1,7-литровият мотор с 66 к.с., двигателят S доставя 83 к.с., а 1,9-литровият агрегат 97 к.с.
През септември 1972 г. Rekord D представя на пазара и първия сериен дизелов лек автомобил на Opel. Дебютът на дизеловият двигател с въртяща се камера с турбокомпресор с мощност 95 к.с. е през юни същата година в прототипа Opel GT Diesel. Благодарение и на своя аеродинамично оптимизиран корпус, той поставя 18 международни и два световни рекорда на тестовата писта на Opel в Дуденхофен. В Rekord D новият двигател с компресионно запалване прeдлага мощност от 60 к.с., консумира средно 8,7 литра дизелово гориво на 100 км и осигурява максимална скорост от 135 км/ч.
От март 1972 г. Commodore B разширява гамата, запълвайки празнината между Rekord и по-високо позиционираните модели Admiral и Diplomat. Commodore B споделя формата на каросерията си с Rekord, но е по-луксозно оборудван и се предлага само с 6-цилиндрови двигатели. Стандартния модел е с 2,5-литров мотор 115 к.с., като той е последван от Commodore S със 130 кс. и от GS, при който агрегатът 2,8-литров с двойни карбуратори и развива 142 к.с.
През септември същата година на сцената излиза Commodore GS/E (на снимката по-горе), при който 2,8-литровият двигател с електронно впръскване на горивото вече развива 160 к.с. Версията купе успява да достигне максимална скорост от 200 км/ч, а седанът с 4 врати - 195 км/ч. Този модел участва в рали-състезания, като с него легендата Валтер Рьол записва първото си рали "Монте Карло".
Двата модела - Commodore и Rekord, обаче отбелязват най-големите си победи далеч от пистите и състезанията. В началото на септември 1976 г. лимузината Rekord D слиза от производствената линия, след като е достигнала тираж от над милион бройки. За да отбележи постижението Opel представя лимитирано издание на специалния модел „Милионер“ със 2,0-литров S-двигател със 100 к.с.и тапицерия „Берлина“.
Снимки: Opel