Илон Мъск, основател на Tesla, уверено обяви още през 2017 г., че изцяло новото второ поколение Roadster – спортен автомобил от гамата, ще пристигне през 2020-а. Елегантната четириместна кола, която изглеждаше твърде обикновена за ексцентричния бизнесмен, обещаваше изключителна мощност.
По време на пресконференцията тогава Илон заяви, че автомобилът може да спринтира от място до 60 мили в час (96,56 км/ч) само за 1,9 секунди, като развие максимална скорост от над 400 км/ч. Тези цифри, ако са точни, ще направят Tesla Roadster един от най-добре представящите се автомобили на пътя.
Седем години по-късно второто поколение на модела все още не е нищо повече от обещание. Илън Мъск обаче върна автомобила под светлината на прожекторите с още по-необикновени твърдения за представянето му преди (отново обещано) пускане през 2025 г. Преди месец той заяви, че Roadster може вдигве 60 мили в час за по-малко от една секунда — почти два пъти по-бързо от първоначалния му план. Последните доклади от Automotive News и Jalopnik казват, че спортната кола ще включва технология от SpaceX, друга компания, собственост на Мъск, ще има ракети... и дори може да лети.
Твърденията на шефа на Tesla вбесиха медиите, оставяйки потребителите объркани - и има защо. Пускането на пътнически автомобил с ускорението от 0-60 mph за по-малко от една секунда изисква невероятна мощност и страхотно сцепление (ако приемем, че за задвижване се използват колела).
Математиката разкри някои съмнителни числа. Според Jalopnik, превозно средство, ускоряващо до 60 мили за по-малко от една секунда, би трябвало да ускори със сила, равна на поне 2,8 пъти силата на гравитацията (повечето превозни средства ускоряват с не повече от 0,3 g стойност на гравитацията). Това би накарало повечето шофьори и пътници, които не са астронавти, да се чувстват замаяни и болни. Пример - пуснете топка за боулинг от прозорец на небостъргач и тя ще ускори до 60 мили в час за 2,73 секунди благодарение на земната гравитация.
Към днешна дата не е имало нито едно превозно средство, разрешено за улично производство с дори близки показатели. Tesla Model S Plaid, един от най-бързите на пътя, е два пъти по-бавен при идеални условия. С други думи, шансовете Tesla Roadster да преодолее еталонното ускорение от 1.99 секунди са ниски.
Монтирането на ракети към Tesla Roadster би добавило значителна тяга. От инженерна гледна точка това има смисъл, тъй като намалява натоварването на двигателите и необходимото сцепление. Слуховете гласят, че Мъск ще използва десет ракетни тласкача със студен газ, всеки от които ще изстрелва сгъстен въздух. Използването на инертен азот или сгъстен атмосферен въздух е по-малко разрушително от миниатюрни версии на ракети, работещи с гориво, Но все пак - въздухът ще излиза от дюзите в задната част на автомобила с повече от 2400 км/ч. Представете си го до друг автомобил, велосипед или пешеходец? Абсурдно е!
Никой производител досега не е предлагал търговски летяща кола на обществеността. Има проблеми с физиката (летящо превозно средство се нуждае от крила или роторни лопатки, предизвикващи повдигане), проблеми с уменията (ще предлага ли Tesla уроци по летене?) и правни пречки (ще лицензира ли FAA Tesla Roadster като самолет?). При това си представете как ще се чувства масовият шофьор, който отдолу пърпори с кола за 6000 евро, докато зад него му лети Tesla!
Мъск и компаниите му произвеждат набор от разтърсващи индустрията автомобили, в това няма спор. Tesla Roadster става все по-малко масов спортен с всеки изминал ден. Повечето автомобилни експерти са убедени, че Мъск в крайна сметка ще покаже най-после двуместния състезател. Но не както си го представят всички. Той ще бъде непосилно скъп, в много малко бройки и може би без разрешение за шофиране на улиците. Считайте го за добре организиран рекламен трик.