В продължение на месеци автомобилни производителите поискаха от Европейския съюз специални мерки за защита пред голямата инвазия на електромобили от Китай. На властите в Брюксел обаче им отне много време, докато реагират, а това позволи на азиатската държава да промени стратегията си. И на преден план вече излизат plug-in хибридите, които се превръщат в новата заплаха за компания на Стария континент.
Автомобилни експерти са категорични, че Китай вече дърпа конците на европейската икономика, като това се отнася най-вече за автомобилната индустрия. ЕС се забави налагането на мита, от което азиатците се възползват максимално. Новите електромобили, идващи от Изток, ще поскъпнат през лятото, но това няма да се отрази драстично на продажбите им.
Факт е, че китайските марки се субсидират от правителството, независимо дали искат да навлязат на други пазари или да продават продуктите си на местно ниво. Потребителите в Китай не получават помощ за закупуване на автомобили с ниски емисии или с „нова енергия“, както ги наричат там, тъй като на местния пазар има свръхпредлагане. Най-силните се задържат, но най-слабите са подложени на огромен натиск, което се превръща в огромен риск за оцеляването им.
Те със сигурност ще фалират на един свободен пазар, но ситуацията в страната не е такава. Китайските марки и тяхното правителство вървят ръка за ръка навсякъде. Затова и не е изненадващо, че властите все още не са направили никакви изявление относно предстоящото данъчно облагане на китайските електромобили в ЕС. Те явно са били подготвени за подобен ход и вече имат готов отговор, като въпрос на време е той да пристигне на Стария континент.
Този отговор са ново поколение plug-in хибриди, които имат пробег само на електричество от над 200 км. Статистиката сочи, че именно автомобилите със смесено задвижване - ДВГ и електромотор, съчетани с батерия, която се зарежда от мрежата, се радват на все по-голямо търсене в ЕС. А новият plug-in хибриден модел на BYD има над 2000 км автономност, което звучи впечатляващо.
Всъщност, цифрите, които плашат Европа, са цена от 10 000 евро и 24 000 поръчки за седмица. Ясно е, че в ЕС подобен автомобил няма да струва толкова. В същото време обаче е ясно и още нещо - ако европейските марки не могат да се противопоставят на китайците при електромобилите, те няма да успеят да го направят и при PHEV.
Днешните европейски plug-in хибриди могат да изминат до 1000 км без зареждане, но няма нито една марка, дори от премиум-сегмента, която да дублира това представяне. Освен това европейските потребители вече започнаха да оценяват китайските електромобили, така че е напълно логично това да се случи и с plug-in хибридите.
Отмъщението се сервира на студено, а това е само първата част от него. Има и втора - търговската камара на ЕС в Китай представи доклад на Европейската комисия, който рисува мрачна картина за 1800 европейски компании, които присъстват в азиатската страна и които виждат как правителството е увеличило натиска върху тях с нови изисквания. И това ще направи съществуването им в Китай много трудно.