Нито пандемията, нито влошаването на отношенията със САЩ заради Тайван попречиха на Китай уверено да увеличи производството на леки автомобили. През периода януари-октомври на тази година в страната са произведени 20,7 млн превозни средства. В същото време в Европейския съюз и Великобритания за 10 месеца на тази година производството изостава от цифрите от преди четири години с 22,5%, възлизайки на 10,4 милиона единици, сочи статистиката.
Лидери по спад на автомобилното производство тази година сред европейските страни са Финландия, където то се срина 4,5 пъти - до 20 000 бройки, Словения, която показва спад от 3,3 пъти - до 61 200 единици, както и Румъния с намаление производството от 2,5 пъти - до 160 300 бройки. В челната петица по този показател влизат още Холандия (спад от 2,4 пъти - до 65 000 единици) и Франция (1,7 пъти - до 759 300 единици). Единствено Белгия успява да увеличи производството, но само със скромните 1% - до 222 000 бройки.
Събитията от последните четири години все още оказват влияние върху динамиката на продажбите на автомобили в европейските страни - резултатът за 10 месеца на тази година е с 20,22% по-нисък от 2019 г. Продажбите на леки автомобили са намалели най-много в Словения (с 33,34% - до 42 300), Австрия (с 29% - до 201 800), Унгария (с 28,33% - до 91 400, Испания (с 24,63% - до 798 400) и Финландия (с 22,88% - до 75 000).
В същото време Китай увеличава не само производството, но и продажбите, които през тази година са нараснали с 20% спрямо 2019 г. В страната са продадени 20,6 млн автомобила, като тези показатели са постигнати и благодарение на увеличаващата се производствена база. По последни данни в Поднебесната империя работят 437 автомобилни завода, което е почти 4 пъти от ЕС (80) и Великобритания (36) взети заедно.
Китай има сериозни преимущество и при работната ръка - около 30 милиона души работят в автомобилната индустрия, което е повече от два пъти повече от Европа (12,9 милиона души). В същото време в Европа, на фона на влошеното през последните години положение с производството на автомобили, се наблюдава намаляване на броя на заетите пряко в тяхното производство - с около 10%. В същото време обаче се увеличава бройката на служителите в поддържащите сектора предприятие - с 6,5%.
Едновременно с това обаче се отчита намаляване на потреблението на въглевороди в ЕС. Според Международната агенция по енергетика, през януари-август тази година Европа е намалила потреблението на газ в годишно изражение с 15,2%, на петрол - с 11,6%, на въглища - с 20,5% и на уран - с 2,5%. Възобновяемите енергийни източници обаче не компенсират тази загуба – използването им се е увеличило само с 4,5%. В резултат на това производството на електроенергия намалява с 4,7%.