IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Това класическо Audi харчи бензин, направен от слънцето

Новата технология на германците има потенциал не само за автомобилната индустрия

Възможността за създаване по-екологични горива за горене привлече вниманието на различни компании, включително редица автомобилни производители. Porsche, например, работи върху технологията и вече има завода за синтезиране на бензин в Чили. Горивото от тази фабрика дори захранва превозни средства в някои от центровете на марката.


Synhelion синтетичен бензин


Сега друга компания прави някои големи крачки в създаването на синтетични горива. Нарича се Synhelion, като тя представи класическо Audi Sport Quattro, задвижвано от бензин, създаден с помощта на слънчева енергия. И този автомобил трябва да покаже, че подобни горива са напълно съвместими със сегашните и класическите автомобили с вътрешно горене.

Как Synhelion произвежда бензин

Бензинът и други традиционни изкопаеми горива се състоят от молекули, които са съставени главно от въглерод и водород. За да произвеждате тези горива, се нуждаете от източник на тези елементи. В завода на Synhelion Dawn в Германия голяма част от тези елементи се получават от събирането на селскостопански отпадъци. Те се разпадат на така наречения биогаз, който съдържа метан и въглероден диоксид. Някои от другите елементи идват от вода, която се състои от кислород и водород. След като има биогаз, компанията използва топлина, генерирана от слънчевата енергия, за да го превърне в синтетичен газ, който е смес от водород и въглероден окис.


Synhelion синтетичен бензин


Има два начина, по които компанията използва слънчева енергия. Във фабриката има хелиостат, който концентрира слънчевата светлина върху една точка на кула, където може да произвежда топлина. Част от произведената топлина се използва директно за преобразуване на биогаз в синтетичен газ. Другата част се съхранява в термична батерия. Централата разполага и с конвенционални слънчеви панели за генериране на електричество, които могат да захранват електрически нагревател при необходимост. Synhelion казва, че всичко това позволява на компанията да работи по всяко време на годината.

След като синтезингът е произведен, Synhelion може да го охлади и да го втечни в суров петрол. След това този петрол се рафинира като всеки друг нефт в различни горива - авиационно гориво, дизел и бензин. Synhelion твърди, че горивата са ефективно въглеродно неутрални, главно тъй като производственият процес е изцяло захранван от слънчева енергия.


Synhelion синтетичен бензин


Synhelion пусна завода Dawn в действия миналата есен. Компанията планира да отвори още едно съоръжение в Испания през 2027 и се надява да произвежда до един милион тона гориво годишно до 2033.

Синтетичните горива не са перфектно решение

Синтетичните горива, наричани още eFuels (електронни горива), теоретично могат да заменят бензина във вашия автомобил с ДВГ. Но дали технологията е просто научна фантастика? Те имат няколко недостатъка, които вероятно ще им попречат да бъдат единственото решение за премахване на ограничените изкопаеми горива, произвеждащи емисии.


Synhelion синтетичен бензин


От една страна, използването на тези горива все още изисква изгаряне, процес, който все още произвежда емисии на въглерод, азот и прахови частици. Използването на въглерод, който вече е в околната среда, като този, съдържащ се в селскостопанските отпадъци на Synhelion, помага за затваряне на цикъла, но не е перфектен.

Горивата не са толкова ефективни, колкото, да речем, директното използване на електричество. Въпреки че слънчевата енергия за създаване на тези горива е чиста, това не е най-ефективното използване на тази енергия за извършване на многоетапни процеси за производство на гориво за двигатели с вътрешно горене, които също не са особено ефективни.


Synhelion синтетичен бензин


Това не означава, че няма полза от тази технология. Технологията може да бъде начин за значително намаляване на емисиите за части от света, които са отдалечени и не могат да разчитат на електрически мрежи. Тя също така има потенциал за авиационната и корабоплавателната индустрия. Освен това това може да е начин да се запазят класическите превозни средства на пътя. Вероятно това не е решението на реалните нужди от гориво, но може да бъде част от по-широко решение или дори просто мост към по-добри възможности.


0 от 500
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До всички тези симпа ( преди 6 дни )
    До всички симпатяги които твърдят , че електромобилите и електричеството са безплатни. Кога са безплатни ? И къде е Електрохолд/ЧЕЗ в цялата тази схема, и ще ми кажете, "фотоволтайчни системи и ти е безплатно горивото , нищо не разбираш" ДА бе супер, обяче тези системи фотоволтайчни струват хиляди левове и се обновяват и сменят панели на 5 години а не на 10 както казват повечето хора , и не генерират толкова енергия, с един панел няма да мине номера , плюс ,че струват хиляди левове , нали ?
  • #11
    4 rate up comment 2 rate down comment
    до Хаха ( преди 6 дни )
    И още една негова логика - при батериите всеки момент чакаме чудодейна нова технология за батериите, но е напълно невъзможен пробив при горивата.
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 дни )
    Всъщност синтетичните горива или водорода, които изискват само ток без други съществени консумативи са изключително логично, да не кажа задължително допълнение на ВЕИ. Да наслагаш достатъчно фотоволтаици да си захраниш системата през Януари означава да имаш абсурдно големи излишъци от ток през голяма част от годината. Далеч по-добре е да балансираш системата и с летния излишък да правиш е-гориво с което да захраниш тецовете зимата и да имаш балансирана система.
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 6 дни )
    Тротитро лска логика.За електричките енергията от фотоволтаични панели е безплатна.За производството на синтетични горива енергията от фотоволтаични панели е скъпа.
  • #8
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 6 дни )
    За да имат бъдеще синтетичните горива, трябва да има евтина или безплатна енергия. Но най-голямата ирония е, че ако има безплатна електрическа енергия, синтетичните горива стават излишни. Ако енергията е скъпа, производството на синтетичните горива ще стане невъзможно. Тоест няма печеливш ход за синтетични горива и водород, който е само едната част от синтетичните горива.
  • #7
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До 6 ( преди 6 дни )
    Избери си едното, защото двете заедно са невъзможни! Или ще има синтетични горива аз или ДВГ ще е масово по улиците до 2050 година. Ти ще си караш ли автомобилът с ДВГ Ако цената на синтетичните горива остане 10-20 евро? А дори и да падне да 5-6 лв за литър в сравнение с почти безплатна енергия, която повечето хора и са ми могат да си произведат?
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 6 дни )
    Синтетичните горива могат да са от полза най-малкото защото ДВГ ще са масово по пътищата поне до 2050г особено в Изт. Европа съответно и България, но ест всичко зависи колко ще поевтинеят
  • #5
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 дни )
    "В завода на Synhelion Dawn в Германия голяма част от тези елементи се получават от събирането на селскостопански отпадъци. Те се разпадат на така наречения биогаз, който съдържа метан и въглероден диоксид."Ако този биогаз, директно бъде изгорен в газова турбина, с него могат да се изминат много повече километри, ако тази енергия бъде заредена в батерията на електромобил, като се пропуснат всички скъпи, не ефективни замърсяващи и сложни стъпки за производството на синтетично гориво.
  • #4
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 дни )
    Най-прекия път на слънчевата енергия до колелата - фотоволтаичен панел, инвертор, батерия на електромобил електродвигател, колела. Защо въобще трябва да се минава по заобиколни пътища?
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 ( преди 6 дни )
    Няма нужда да повтаряш азбучни истини, които само хора като втората част от никнейма ти не знаят. Разбира се че синтетичните горива са най-голямата глупост, на която вярват само технически неграмотни хора. Почти същите вярваха и в бъдещето на другото чудодейно гориво -водорода, което остана в миналото без никога да е имало настояще.