fallback

Колко трябва да бъде мощна една кола, за да изпревари безопасно?

Експертите от ADAC посочиха правилното съотношение между теглото и конските сили

От каква мощност се нуждае една кола? Това е въпрос, с който се сблъскват много от купувачите на автомобили. В допълнение към емоционалния фактор, от огромно значение е ускорението на дадено превозно средство, което е пряко свързано с безопасността.

Експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC) сравниха времената за ускорение на близо 600 превозни средства с различно задвижване. И установиха, че като цяло един нормален двигател е напълно достатъчен за да „дърпа“ една кола на пътя, но в същото време на пазара има някои превозни средства с мощност, която не е достатъчна за нормално ускорение.

Факт е, че скъпите топ-модели имат повече мощност, отколкото им е нужна. В същото време колите с по-слаби двигатели в базовите версии са привлекателни за потребителите заради по-ниската цена, както и заради разхода на гориво. Въпреки това именно капацитет за ускорение на един автомобил е от решаващо значение за безопасността, защото той играе основна роля на пътя.

Почти винаги производителите посочват време за ускорение от 0 до 100 км/ч, но всъщност много по-важна е „еластичността“ от 60 до 100 км/ч, тъй като при подобни стойности обикновена се извършват изпреварванията. Според ADAC то трябва да отнема между 5,5 и 8 секунди. Превозните средства, които се нуждаят от по-малко от 6,38 секунди, получават оценки „добър“ или „много добър“. Тези, които го правят до 8,63 секунди, се оценяват като „задоволителен“, а ако времето е 11 секунди или повече, конкретният модел получава „лош“.

Доброто представяне до голяма степен зависи и от теглото на превозното средство, категорични са от ADAC, като посочват и конкретни стойности. При тегло от 1000 кг обикновено са нужни 80 к.с. За 1,5 тона се препоръчва мощност от около 120 к.с. Ако едно превозно средство тежи 2500 кг., двигателят му трябва да произвежда около 200 к.с.

Тестът на ADAC показва някои интересни данни. Dacia Spring Electric 45, която има само 45 к.с., се оказва истинско изпитания за нервите на шофьора си при изпреварване. Тя ускорява от 60 до 100 км/ч за цели 14,86 секунди и се нуждае от 330 метра, за да го направи, а това е сериозен риск за безопасността.

При бензиновите модели най-зле се представят Fiat Panda със 70 к.с. (10,68 секунди и 237 метра), Hyundai i10 i 67 к.с. (11,09 секунди и 247 метра) и VW Up с 68 к.с. (12,89 секунди и 286 метра).

При дизелите на последните места се нареждат Renault Scenic dCi 110 (7,97 секунди и 178 метра), Dacia Dokker dCi 95 (8,08 секунди и 179 метра) и VW T6.1 Multivan 2.0 TDI със 150 к.с. (8,81 секунди и 196 метра).

Най-зле представилият се plug-in хибрид в теста е Toyota Prius 1.8 със 122 к.с. - от 7,64 секунди и 170 метра. За сравнение, победителят в тази категория Polestar 1 с 609 к.с. успя да се справи за 2,59 секунди и се нуждаеше от 58 метра.

fallback
  • #25
    Гошо рейсъра ( преди 8 месеца )
    1,5 тона се препоръчва мощност от около 1200 к.с......Е да, напълно логично и разумно, то в наше време са малко колите с по-малко от 1200 коня.
  • #24
    Гост ( преди 8 месеца )
    Адреналинката - електричка, все още зарежда мощност в киловатчаса в резервоара.Турбо ти описа как се смята,от 1 литър дизел се получава 10 квт мощност.Разход в л/ч се превръща в кг/ч, килокалории/ч и от там в киловати.
  • #23
    Кольо ( преди 8 месеца )
    Но е по-малко вероятно да предприемеш необмислено изпреварване - коментирам конкретно и само изпреварване в случая
  • #22
    До Кольо ( преди 8 месеца )
    Вярно е, но пък мозък и мощна кола е най-добрата комбинация. Като нямаш мозък, по-бавният автомобил няма да те направи по безопасен за останалите.
  • #21
    Кольо ( преди 8 месеца )
    Кво стаа пичуи... мощните коли са супер за забавление, ако можеш да ги управляваш безопасно. За друго.....най-много да ти дадат самоувереност че "АЗ" мога и да се пребиеш или още по-зле дс убиеш някой друг. За безопасно изпреварване не ти трябва прекалено мощна кола - трябва ти мозък в главата
  • #20
    Slon ( преди 8 месеца )
    Моята е 1.5 т. е 1250 кс.отговаря на условията ;)
  • #19
    Лудория ( преди 8 месеца )
    То ако не бяха еко норми и други глупости, сега нямаше да има 3 цилиндъра с турбо, 90 к.с. Щеше да си има големи двигатели и всичко да е наред. Едните казват - трябва мощност, другите казват - ама много замърсява, трети - много части сменяте, по-малко сменяйте... Е, как да стане с толкова много бюрокрация, която не си общува на работното място, а си дрънка и въвежда глупости.
  • #18
    До 17 ( преди 8 месеца )
    Онзи ден един такъв ме изнерви. По завоите за Велинград ми се лепна за бронята и поне 5 километра караше една по-малко от два метра зад мен. На първата отбивка го пуснах да мине пред мен и се лепна на предния автомобил. Мина завоите 10 секунди преди мен. Но пък за тези 20 минути изнерви доста народ.
  • #17
    Попе ( преди 8 месеца )
    Турбо кара турбо дизел. Дали няма въртящ момент в почти целия диапазон на оборотите? Въпреки това, атмосферен бензин с не толкова добро разпределение на въртящия момент, но с 200-300 коня, ще го бие по всички параметри, ако не броим икономичността, която на практика е най-важният параметър за турбо, както и за всеки собственик на баничарка. Пък и физически е невъзможно да има мощен двигател с малък въртящ момент.
  • #16
    ужасен ( преди 8 месеца )
    За къде бързат всички не знам, тръгнете 5-10 минути по-рано, голяма работа като има камион или някой дядо каращ със 70 км/ч, проблема е че масово простаците, а и уж интелигентни хора не могат да изтърпят 1-2-3 минути да се забавят, да покарат зад някой неуверен, нервата ги затриса, почват да се нервят да натискат, да притискат отзад, да присветват, да изнервят и пътниците си, жените и децата си които возят.. някакво безумие е настаналов държавата ни
fallback
Последни