fallback

Колко трябва да бъде мощна една кола, за да изпревари безопасно?

Експертите от ADAC посочиха правилното съотношение между теглото и конските сили

От каква мощност се нуждае една кола? Това е въпрос, с който се сблъскват много от купувачите на автомобили. В допълнение към емоционалния фактор, от огромно значение е ускорението на дадено превозно средство, което е пряко свързано с безопасността.

Експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC) сравниха времената за ускорение на близо 600 превозни средства с различно задвижване. И установиха, че като цяло един нормален двигател е напълно достатъчен за да „дърпа“ една кола на пътя, но в същото време на пазара има някои превозни средства с мощност, която не е достатъчна за нормално ускорение.

Факт е, че скъпите топ-модели имат повече мощност, отколкото им е нужна. В същото време колите с по-слаби двигатели в базовите версии са привлекателни за потребителите заради по-ниската цена, както и заради разхода на гориво. Въпреки това именно капацитет за ускорение на един автомобил е от решаващо значение за безопасността, защото той играе основна роля на пътя.

Почти винаги производителите посочват време за ускорение от 0 до 100 км/ч, но всъщност много по-важна е „еластичността“ от 60 до 100 км/ч, тъй като при подобни стойности обикновена се извършват изпреварванията. Според ADAC то трябва да отнема между 5,5 и 8 секунди. Превозните средства, които се нуждаят от по-малко от 6,38 секунди, получават оценки „добър“ или „много добър“. Тези, които го правят до 8,63 секунди, се оценяват като „задоволителен“, а ако времето е 11 секунди или повече, конкретният модел получава „лош“.

Доброто представяне до голяма степен зависи и от теглото на превозното средство, категорични са от ADAC, като посочват и конкретни стойности. При тегло от 1000 кг обикновено са нужни 80 к.с. За 1,5 тона се препоръчва мощност от около 120 к.с. Ако едно превозно средство тежи 2500 кг., двигателят му трябва да произвежда около 200 к.с.

Тестът на ADAC показва някои интересни данни. Dacia Spring Electric 45, която има само 45 к.с., се оказва истинско изпитания за нервите на шофьора си при изпреварване. Тя ускорява от 60 до 100 км/ч за цели 14,86 секунди и се нуждае от 330 метра, за да го направи, а това е сериозен риск за безопасността.

При бензиновите модели най-зле се представят Fiat Panda със 70 к.с. (10,68 секунди и 237 метра), Hyundai i10 i 67 к.с. (11,09 секунди и 247 метра) и VW Up с 68 к.с. (12,89 секунди и 286 метра).

При дизелите на последните места се нареждат Renault Scenic dCi 110 (7,97 секунди и 178 метра), Dacia Dokker dCi 95 (8,08 секунди и 179 метра) и VW T6.1 Multivan 2.0 TDI със 150 к.с. (8,81 секунди и 196 метра).

Най-зле представилият се plug-in хибрид в теста е Toyota Prius 1.8 със 122 к.с. - от 7,64 секунди и 170 метра. За сравнение, победителят в тази категория Polestar 1 с 609 к.с. успя да се справи за 2,59 секунди и се нуждаеше от 58 метра.

fallback
  • #45
    анонимен ( преди 7 месеца )
    #47 аз пък бих помолил същите колеги с 60кмч да избягват магистралата напълно и да ползват алтернативните първокласни пътища, но надали ще ме послушат.
  • #44
    aaa ( преди 7 месеца )
    Като махнем конски сили,въртящ момент и т.н. Бих искал да помоля за малко колеги алност, към онези шофьори ,които в час пик и то извънградско карат с 60 при ограничение 90. Няма значение млади или стари. Моля, погледнете си в огледалата, ако има колона след вас просто отбийте на първото възможно място и пропуснете колоната, няма да изгубите кой знае колко време, защото има хора, които се изнервят от малко и правят глупости.
  • #43
    анонимен ( преди 7 месеца )
    около 300 коня на 1.5-6т за средноголям автомобил е оптимално. Проблема е че в последно време такива коли са вече рядкост. Повечето гонят 1.8-2т съответно мощността трябва да отива на 400+ за сходен "вървеж"
  • #42
    Кордит 9 мм. ( преди 7 месеца )
    Голям въртящ момент при малки обороти само при парната машина и при правотоковият двигател(например-стартер)!
  • #41
    Пропов ( преди 7 месеца )
    Е подсигурил съм се значи. 280 коня на 1.5 тона. Като ритна газта и ако задържа на 2-ра от 60 до 100 няма и 3 секунди. 100 метра и 4 или 5 секунди ми стигат да приключа. И да, намирам го за супер безопасно. На практика 100 метра видимост напред ги имаш почти винаги, докато 300 може да ги чакаш дълго и се изнервяш и ставаш агресивен, а там е големия проблем. Колкото по лесно се отървеш от бавния проблем на пътя, толкова по спокойно и безопасно е. Всеки се изнервя да пъпли с 60 извън града.
  • #40
    анонимен ( преди 7 месеца )
    някои изпреварват други заобикалят
  • #39
    анонимен ( преди 7 месеца )
    всъщност е много по-важно 80-120 конкретно за извънградско каране
  • #38
    Реалист ( преди 7 месеца )
    Трябва водачът да има ум в главата, а колко е мощна колата няма значение! И с 80 коня може да изпревариш безопасно, и с 600 коня можеш да се пребиеш! Добрият водач преценява възможностите на автомобила и се съобразява с тях, безрасъдният водач е опасен с какъвто и да било автомобил!
  • #37
    Пора ( преди 7 месеца )
    Трябва всички правителства да натиснат производителите за производствено ограничение на скоростта - в градовете на 80 км и на магистралите на 140 км - и да искат да не могат да вдигат повече.... Това ще реши проблема с малките кешеши с бмв - тата и тия дето се мислят за безсмъртни....
  • #36
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Делиш теглото на десет. Това е за атмосферен бензин.
fallback
Последни