От каква мощност се нуждае една кола? Това е въпрос, с който се сблъскват много от купувачите на автомобили. В допълнение към емоционалния фактор, от огромно значение е ускорението на дадено превозно средство, което е пряко свързано с безопасността.
Експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC) сравниха времената за ускорение на близо 600 превозни средства с различно задвижване. И установиха, че като цяло един нормален двигател е напълно достатъчен за да „дърпа“ една кола на пътя, но в същото време на пазара има някои превозни средства с мощност, която не е достатъчна за нормално ускорение.
Факт е, че скъпите топ-модели имат повече мощност, отколкото им е нужна. В същото време колите с по-слаби двигатели в базовите версии са привлекателни за потребителите заради по-ниската цена, както и заради разхода на гориво. Въпреки това именно капацитет за ускорение на един автомобил е от решаващо значение за безопасността, защото той играе основна роля на пътя.
Почти винаги производителите посочват време за ускорение от 0 до 100 км/ч, но всъщност много по-важна е „еластичността“ от 60 до 100 км/ч, тъй като при подобни стойности обикновена се извършват изпреварванията. Според ADAC то трябва да отнема между 5,5 и 8 секунди. Превозните средства, които се нуждаят от по-малко от 6,38 секунди, получават оценки „добър“ или „много добър“. Тези, които го правят до 8,63 секунди, се оценяват като „задоволителен“, а ако времето е 11 секунди или повече, конкретният модел получава „лош“.
Доброто представяне до голяма степен зависи и от теглото на превозното средство, категорични са от ADAC, като посочват и конкретни стойности. При тегло от 1000 кг обикновено са нужни 80 к.с. За 1,5 тона се препоръчва мощност от около 120 к.с. Ако едно превозно средство тежи 2500 кг., двигателят му трябва да произвежда около 200 к.с.
Тестът на ADAC показва някои интересни данни. Dacia Spring Electric 45, която има само 45 к.с., се оказва истинско изпитания за нервите на шофьора си при изпреварване. Тя ускорява от 60 до 100 км/ч за цели 14,86 секунди и се нуждае от 330 метра, за да го направи, а това е сериозен риск за безопасността.
При бензиновите модели най-зле се представят Fiat Panda със 70 к.с. (10,68 секунди и 237 метра), Hyundai i10 i 67 к.с. (11,09 секунди и 247 метра) и VW Up с 68 к.с. (12,89 секунди и 286 метра).
При дизелите на последните места се нареждат Renault Scenic dCi 110 (7,97 секунди и 178 метра), Dacia Dokker dCi 95 (8,08 секунди и 179 метра) и VW T6.1 Multivan 2.0 TDI със 150 к.с. (8,81 секунди и 196 метра).
Най-зле представилият се plug-in хибрид в теста е Toyota Prius 1.8 със 122 к.с. - от 7,64 секунди и 170 метра. За сравнение, победителят в тази категория Polestar 1 с 609 к.с. успя да се справи за 2,59 секунди и се нуждаеше от 58 метра.