Bentley достигна собствения си рекорд и през 2022 г. продаде повече автомобили от всякога. Тогава клиентите закупиха цели 15 174 бройки от британската гордост.
Но през 2023 г. нещата не бяха толкова добри за марката. Тя продаде едва 13 560 автомобила, както е обяснено в прессъобщението за финансовите резултати за миналата година. Иначе казано, спад от 11 процента. Въпреки това финансовите постъпления са „вторите най-добри в историята“, както посочват самите Bentley. Това означава, че богатите клиенти са харчили повече пари за допълнителни екстри или персонални глезотии. Конкретно, оперативните печалби достигнаха 589 милиона евро през 2023 г. Това са добри цифри, но президентът и главен изпълнителен директор на компанията Адриан Холмарк не пренебрегва факта, че са продали по-малко коли.
Както той обясни пред Reuters, има три обяснения за спада: високи лихвени проценти, слаба икономика и „емоционалната чувствителност“ на клиентите. Какво означава последното? Може би, че богатите хора също плачат!
„Въпреки че нашите клиенти все още могат да си позволят нашите автомобили, имаше ниво на емоционална чувствителност, което забави търсенето“, каза Холмарк в изявления. Той се позова на факта, че някои от купувачите не се чувстват добре, харчейки за Bentley заради положението в света.
Когато журналист попита Bentley, за да попита какво точно означава за клиентите на марката да имат „емоционална чувствителност“, обяснението гласеше: „Това е предпазливост при показването на богатство на някои пазари като Китай и Обединеното кралство, които изпитват непрекъсната икономическа криза и политически трудности“.
Следователно фактът, че богатите се срамуват да демонстрират парите си, защото изпитват съчувствие към другите хора и разбират, че показността не е ОК в настоящия контекст, обяснява защо Bentley продава по-малко коли. Така марката има стратегия да гарантира печалбите си. Продава по-малко автомобили, но ги прави по-скъпи, за да генерират повече пари.
Холмарк добави: „С несигурността, която се очаква да доминира на пазара тази година, ние планираме да адаптираме нашия бизнес модел, така че да поддържаме балансирана позиция и да можем да се коригираме при увеличения или намаления на търсенето. Допълнително ще дадем приоритет на клиентската стойност пред производствените обеми. Освен това ще проведем важни събития за представяне на продукти през втората половина на 2024 г.“.