След продължило доста време очакване Volkswagen най-после представи ID.3 GTX, който ще се настани на върха на гамата на ID.3. Електрическото GTI или по-скоро - електрическият наследник на VW Golf GTI Clubsport, както го определят в компанията-производител, ще се предлага в две нива на производителност - 286 и 326 к.с.
Така вторият вариант - ID.3 GTX Performance, се превръща в най-мощният от всички електромобили, представени от Volkswagen до момента. И двете версии на GTX са със задно задвижване. Новата батерия с капацитет 79 kWh (нетна) е разположена точно в средата на автомобила, като предлага нисък център на тежестта и идеално разпределение на натоварването по осите.
Естетически моделите GTX се отличават с персонализиран екстериор и интериор. Стандартното оборудване е значително разширено. Заедно с дебюта на двете спортни версии компанията лансира и изцяло ново поколение информационно-развлекателни системи.
ID.3 GTX използва същия нов модул, който захранва най-новото поколение на ID.4 и ID.5 и изцяло новия ID.7. Това е APP550 - синхронен двигател с постоянен магнит (PSM), като той за първия път развива 326 к.с. И в двете нива на мощност максималният въртящ момент е 545 Нм.
Задвижващата система позволява ускорение от 0 до до 100 км/ч за 6,0 секунди при GTX и 5,6 секунди при GTX Performance. Максималната скорост е електронно ограничена на 180 км/ч (GTX) и 200 км/ч (GTX Performance).
Новата литиево-йонна батерия с нетен капацитет 79 kWh може да се зарежда в DC станции за бързо зареждане до 175 kW. За около 26 минути батерията се зарежда от 10 до 80% с тази мощност. Комбинираният WLTP пробег на ID.3 GTX се очаква да бъде около 600 км.
Новият ID.3 GTX се отличава от всички останали модели в серията със своя персонализиран външен дизайн. Специфичната за GTX предна броня разполага с нов черен въздухозаборник с диамантен дизайн. Отляво и отдясно бронята е оградена с нови елементи за дневните светлини - два LED триъгълника, един над друг, които заедно наподобяват връх на стрела и които вече са част от визуалните отличителни знаци на всички нови модели GTX.
Черните елементи на корпуса са с гланцово покритие. Това важи и за преработените странични прагове и новата долна задна част, която е оборудвана с дифузьор. Нови са и стандартните 20-инчови лети джанти. В съответствие със стила на GTX, джантите имат боядисани в черно вътрешни повърхности и лъскави, прозрачни външни повърхности. Като опция 20-цоловите GTX джанти ще се предлагат изцяло в черно.
Многобройни специфични за GTX функции също персонализират интериора на GTX ID.3. Стандартните спортни седалки (от плат и изкуствена кожа) се отличават с червени декоративни шевове и перфорирани надписи GTX на предните облегалки. Персонализирани седалки ergoActive в GTX дизайн също се предлагат като опция.
Интегриран в червено надпис GTX е поставен върху облегалките на седалките. Предните седалки са електрически, регулируеми. Мултифункционалният спортен във всички версии на GTX също се отличава с червени шевове и червена лепенка на долния капак на волана и интегриран хромиран надпис GTX. Друга особеност на GTX е различната повърхност на кабината.
Успоредно с дебюта на новите модели GTX, цялата моделна гама ID.3 получава няколко нови функции в интериора. Инфотейнмънт системата е напълно преработена - новото поколение разполага със значително по-голям сензорен екран (диагонал 32,8 см/12,9 инча) и нова структура на менюто. В допълнение, скоростният лост е отделен от корпуса на подобрения „Digital Cockpit“ и е проектиран отделно като лост на кормилната колона, както при ID.7 и Tiguan, например.
Това създава място за по-големия дисплей на информационно-развлекателната система. Новият гласов асистент на IDA е проектиран не само да позволява контрол на много функции на автомобила, но и да отговаря на конкретни въпроси по всички възможни теми, тъй като има достъп до онлайн бази данни като Wikipedia и също така има интеграция на ChatGPT като нова функция.
Още снимка на електрическия хот-хеч - вижте в галерията: