През миналата година в Украйна са регистрирани рекордни продажби на луксозни автомобили. Някои премиум марки попадат в топ 10 на най-продаваните коли, което не се е случвало и преди войната с Русия. А броят на продадените модели на Tesla се е увеличил 10 пъти спрямо 2021 г., съобщава изданието strana.best.
Подобен бум в търсенето на скъпи автомобили в една воюваща държава на пръв поглед изглежда много странно, но си има логично обяснение. Според Министерството на икономиката средната цена на автомобилите, внесени от чужбина през 2023 г., се е увеличила с 20% - до 1,56 милиона гривни (74 000 лева), като това се дължи на потока от премиум-автомобили.
Дори в момента, въпреки блокадата, на украинско-полската граница са подредени автовози с коли на Mercedes и BMW, които чакат да влязат в страната. По данни на компанията Autoconsulting продажбите на BMW са се увеличили в сравнение с 2021 г. от 2962 единици на 4263, тоест 1,5 пъти. Баварската марка заема пето място сред колите, продавани в Украйна.
Продажбите на Mercedes (2601 през 2023 г. срещу 2987 през 2021 г.) и Lexus (1892 през 2023 г. срещу 1858 през 2021 г.) формално не са се променили много. Но всъщност, като се има предвид, че милиони хора са напуснали чужбина и значителна част от територията на страната е завзета от Русия, дори тези цифри са сериозно увеличение. В същото време през миналата година Mercedes зае 7-мо място сред най-продаваните автомобили в Украйна (през 2021 г. беше едва 13-ти).
Причините за бума са няколко. Първо, още през 2022 г. започнаха да се появяват слухове, че премиум-автомобили се доставят през Украйна за Русия, където след въвеждането на санкциите спряха вноса на луксозни коли от Европа и САЩ. Тази схема обаче не проработи масово дълго. Международните производители на автомобили, заедно с Всеукраинската асоциация на вносителите и дилърите на автомобили, незабавно проведоха своето разследване и шоурумите започнаха да предприемат мерки за спиране на „изтичането“ на автомобили.
Второ, много бизнесмени и украинци, които имаха спестявания, най-накрая решиха да не отлагат покупката на колата на мечтите си. Заради войната те не знаят какво ще се случи утре, така че защо да не си купите добра кола точно сега. Освен това мнозина спряха да инвестират в недвижими имоти, където приходите паднаха рязко след руската инвазия. И решиха да похарчат парите си за автомобили от по-висок клас.
Трето (и това е основното), се появи категория нови кандидати за луксозни автомобили - хора, чието благосъстояние се е увеличило значително от началото на войната. По-рано те са карали модели на масови марки, но сега се качват на модели на премиум-производителите. Голяма част от тях са забогатели благодарение на различни, в това число и корупционни, схеми за доставки на армията. И са готови да харчат парите си за скъпи вещи (продавач на швейцарски часовници от Киев твърди, че продажбите му през последната година са повече отколкото за цялото съществуване на бизнеса му).
Въпреки всичко, по данни на Autoconsulting, през януари тази година е имало неочакван спад в продажбите на премиум автомобили. Луксозните марки изпадат от топ 10 на най-продаваните автомобили. BMW, например, се смъква с 9 позиции наведнъж - от 5-то място на 14-то (продажбите спаднаха с почти 44%), Mercedes - с 11 позиции (от 4-то място на 15-то, в продажбите - минус около 49%), Lexus се премести от 12-то място до 13-то място (с ръст на продажбите от 56%).
Резултатите на Audi обаче скочиха - през месеца от декември 2023 г. до януари 2024 г. продажбите на тези автомобили се увеличиха с рекордните 1336%, което позволи на марката да се издигне в топ 10 от 31-ва позиция на 12-та.
Това означава, че спадът в продажбите на премиум автомобили е свързан не толкова с намаляването на търсенето им, а с проблемите с наличността на автомобили в складовете в началото на годината. Тези, които разполагат с коли на склад, продължават да увеличават продажбите. Ето защо, както прогнозират експерти, бумът на луксозните чужди автомобили може скоро да се възобнови.
В Украйна има бум не само на обикновените луксозни автомобили, но и на електрическите. Френският Le Figaro съобщава за невероятен ръст на продажбите на автомобили Tesla във воюваща страна. Изданието цитира „феноменална“ статистика - ако през 2021 г. в Украйна са регистрирани 8500 коли на марката, то в началото на 2023 г. те вече са над 46 800, а в края на ноември миналата година - 83 100, тоест 10 пъти повече само 3 години.
Според Autoconsulting през 2022 г. в Украйна са закупени около 1700 автомобила Tesla, което е 3,5 пъти повече от мирната 2021 г. А миналата година продажбите надхвърлиха 7600 коли. В същото време, според Института за изследване на автомобилния пазар, повечето транзакции се отнасят до Tesla, внесени наскоро от чужбина, въпреки че сегментът за препродажба на вътрешния пазар също е доста активен (около 3500 автомобила).
Рекордният ръст на продажбите на Tesla се дължи и на още един факт - сериозно спадане на цените на употребяваните автомобили от марката. През 2022 г. Model 3 не по-стар от 5 години (нови коли от марката не се продават в Украйна) е струвал около 33 000 долара. Сега той се продава за 23 000 долара. При Model S спадът в цената само за година е още по-голям - от 54 000 на 23 500 долара. Tesla Model X, който преди това е струвал над 90 000 долара, сега се продава в Украйна за 37 500.
Причините за срива са няколко. Първата е, че в страната вече навлизат произведени в Китай коли на марката (преди това те бяха само американски). В Китай има сериозни субсидии за електромобили и веднага се появиха различни схеми - граждани купуват коли, получават пари от държавата и веднага след това ги продават. Благодарение на посредници Украйна се наводни с по-стари коли на Tesla. И сега пазарът е пълен с такива, а търговците предпочитат да се освободят от тях по най-бързия начин, без дори да реализират печалба.
Оказва се, че и вътрешният пазар за препродажба на употребявани коли расте. През 2023 г. са продадени 3200 автомобила на Tesla срещу 1500 през 2022 г. Електромобилите се купуват основно от жители на частни къщи, които могат да ги зареждат у дома на същата цена на електричеството като за масовото население. И така експлоатацията им излиза по-евтино отколкото на бензинов автомобил.