IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Двата капана на съвременните дизели

Системата AdBlue спаси дизеловите двигатели в Европа. Но понякога тя крие и неприятни изненади

Преди десетилетие нормите за изпускани азотни оксиди от леките коли в Европа бяха понижени до само 0.08 грама на километър. Това принуди производителите да въведат ред нови системи в автомобилите си, за да спасят поне за още известно време дизеловите двигатели. Основната такава система е т. нар. Селективна каталитична редукция, която включва впръскването на разтвор от урея (най-често наричан AdBlue) в отработилите газове. Системата работи добре и превръща съвременните дизели в много чисти мотори, поне що се отнася до вредните азотни съединения. Но тя също така крие и един-два капана за шофьорите, които все още не са свикнали напълно с нея.
   
   
AdBlue, дизел, урея
  
    
Най-големият риск е свързан с шофирането при ниски температури - все по-голяма рядкост по нашите ширини в последните няколко зими, но все пак често срещано явление в Европа. Проблемът е, че AdBlue обикновено е воден разтвор с 33% съдържание на урея, и има сравнително висока температура на замръзване - 11 градуса под нулата. Дори при 5-6 градуса под нулата в течността може да започне образуването на кристалчета. То на свой ред е в състояние да причини доста бели - от запушване на дюзите на системата до повреда на помпата.
  
     
AdBlue, дизел, урея
   
    
Замръзването на течността в някои случаи напуква резервоара или тръбопроводите на системата. Ремонтът след това е доста скъп. Образуването на кристалчета може да се предотврати с използването на специални добавки към AdBlue. Някои от по-скъпите дизелови автомобили имат специални датчици за каталитичната редукция, които предупреждават, ако има риск от кристализация на течността.

Вторият голям проблем с AdBlue, с който вече са се сблъсквали доста хора, е силно реактивният и корозивен характер на течността. При доливане в резервоара шофьорите трябва да са внимателни да не допуснат течността да попадне по други повърхности. Ако разтвор на урея се озове върху лаковото покритие на автомобила, трябва бързо да се изчисти, защото иначе нанася сериозни поражения на боята.
   
   
AdBlue, дизел, урея
   
     
Още една особеност на течността е, че тя има срок на годност, и то не твърде голям - само около година. При нормално движещи се автомобили това не е проблем, защото течността се изразходва и подменя. Но при коли, подложени на по-продължителен престой, е добре AdBlue да се изпомпа и да се налее нова течност.
  
   

 

0 от 500
  • #3
    33 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Понастоящем дизелите са по чисти от бензина (стига да не са "побългарявани"). И цялата врява колко мръсни били се отнася за всички под Евро 6. Факт е че зад такива без ниаккви филтри и системи не се трае (особено зад такива на ФВ концерна).
  • #2
    25 rate up comment 3 rate down comment
    Оня ( преди 2 месеца )
    Електрификацията се забавя , защото още не са измислили как да разреждат тока !
  • #1
    39 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Вече започнаха да правят измами и на зарядните станции и да разреждат тока. Сме свали правия ток на DC станциите с променлив, че бил по-евтин и по достъпен. Внимавайте като зареждате, Да зареждате само на проверени зарядни станции за да не зареждате ток менте, защото износва електродвигателите.