IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Двата капана на съвременните дизели

Системата AdBlue спаси дизеловите двигатели в Европа. Но понякога тя крие и неприятни изненади

Преди десетилетие нормите за изпускани азотни оксиди от леките коли в Европа бяха понижени до само 0.08 грама на километър. Това принуди производителите да въведат ред нови системи в автомобилите си, за да спасят поне за още известно време дизеловите двигатели. Основната такава система е т. нар. Селективна каталитична редукция, която включва впръскването на разтвор от урея (най-често наричан AdBlue) в отработилите газове. Системата работи добре и превръща съвременните дизели в много чисти мотори, поне що се отнася до вредните азотни съединения. Но тя също така крие и един-два капана за шофьорите, които все още не са свикнали напълно с нея.
   
   
AdBlue, дизел, урея
  
    
Най-големият риск е свързан с шофирането при ниски температури - все по-голяма рядкост по нашите ширини в последните няколко зими, но все пак често срещано явление в Европа. Проблемът е, че AdBlue обикновено е воден разтвор с 33% съдържание на урея, и има сравнително висока температура на замръзване - 11 градуса под нулата. Дори при 5-6 градуса под нулата в течността може да започне образуването на кристалчета. То на свой ред е в състояние да причини доста бели - от запушване на дюзите на системата до повреда на помпата.
  
     
AdBlue, дизел, урея
   
    
Замръзването на течността в някои случаи напуква резервоара или тръбопроводите на системата. Ремонтът след това е доста скъп. Образуването на кристалчета може да се предотврати с използването на специални добавки към AdBlue. Някои от по-скъпите дизелови автомобили имат специални датчици за каталитичната редукция, които предупреждават, ако има риск от кристализация на течността.

Вторият голям проблем с AdBlue, с който вече са се сблъсквали доста хора, е силно реактивният и корозивен характер на течността. При доливане в резервоара шофьорите трябва да са внимателни да не допуснат течността да попадне по други повърхности. Ако разтвор на урея се озове върху лаковото покритие на автомобила, трябва бързо да се изчисти, защото иначе нанася сериозни поражения на боята.
   
   
AdBlue, дизел, урея
   
     
Още една особеност на течността е, че тя има срок на годност, и то не твърде голям - само около година. При нормално движещи се автомобили това не е проблем, защото течността се изразходва и подменя. Но при коли, подложени на по-продължителен престой, е добре AdBlue да се изпомпа и да се налее нова течност.
  
   

 

0 от 500
  • #15
    26 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    10 литра ми стигат за около 12-15к зависи от градско/извън. Нямал съм от изброените проблеми, колата стои на улицата. Под оставащ adblue за 1000 км пищи истерично, не съм падал под оставащ за 500 км, но предупреждава, че няма палене без adblue
  • #14
    10 rate up comment 6 rate down comment
    до №13 ( преди 1 година )
    Че като не запаля колата, как ще я изкарам от гаража? Да я бутам ли?
  • #13
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Мемфис ( преди 1 година )
    До не те пишат във вестиците? В затворен гараж не се пали кола, каквато и да е тя.
  • #12
    1 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    10-ти, доколкото знам 800мл-1.2л /100км според това как караш. Различните коли имат различен резервоар, И на двете ми коли, не може да запали, ако ти остава за под 600км. (силно подозирам 500мл).
  • #11
    14 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Дизела е голяма работа но да е нещо от типа на ОМ606 или 1HD-FTE щото тия съвременните дизели са много капризни и скъпи.
  • #10
    4 rate up comment 6 rate down comment
    До колегата ( преди 1 година )
    Виж за това не бях се сетил, може би доливат като я оставя за обслужване
  • #9
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Аз никога не съм минавал повече от 10000км със 20л! През зимата по скоро го поддържам на макс. Когато лампата на adblue светне може да запалим двигателят определен брой пъти и ако не изключим старт стоп системата става лошо!
  • #8
    1 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Аз никога не съм минавал повече от 10000км със 20л! През зимата по скоро го поддържам на макс. Когато лампата на adblue светне може да запалим двигателят определен брой пъти и ако не изключим старт стоп системата става лошо!
  • #7
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Мемфис ( преди 1 година )
    Предварително искам да отбележа, че в този сайт има доста скептици, които трудно можеш да убедиш, но: при работа на студен двигател в затворн гараж слд 4-5 минути при влизане от вън усещаш едвам забележим мирис, но не и мирис на изгорели газове. Трудно е да се повярва, ако не си го изпитал но това е истината новите Mercedes Eco Tec.
  • #6
    19 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    5-ти, абсурд. АдБлу е около 17-20л резервоар, който стига според карането за макс 20-25к км. Много вероятно ти го допълват като ходиш на обслужване.