IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-много катастрофират колите между 11 и 15 години

В ЕС се карат все по-стари автомобили, които редовно кръшкат от технически преглед

Проучване на испански учени установи след каква възраст колите стават най-рискове за катастрофи. В Мадрид са притеснени от факта, че автопаркът в страна им е средно на 14,9  г. Логично, колкото по-старо е превозното средство, толкова е по-застрашено. Най-много катастрофи са регистрирани при автомобили на възраст между 11 и 15 години. Това е едно от основните заключения на последното проучване на AECA-ITV. 
 
 
катастрофа


Ударите в тази група са довели и до най-много жертви. И то не за първа година. През 2021-а цели 25 000 превозни средства между 11 и 15 години са участвали в катастрофи. Разбира се, повечето са леки коли.

В Испания се кахърят, че автопаркът им е един от най-старите в Европа. След тях са само Латвия (15 години), Румъния (15,1 години), Чехия (15,6 години), Естония (16,8 години) и Гърция (17 години).  Явно в Мадрид не броят България за държава от този континент, а положението у нас е още по-лошо.

Според данните регистрираните у нас моторни превозни средства наброяват четири милиона към края на миналата година. Според МВР точният им брой е 3 881 594, а над половината от тях са на повече от две десетилетия. Средната възраст е около 20 години. И разбира се, това е причина за голяма част от катастрофите и жертвите.

Не са цвете и в Испания, откъдето всъщност внасяме доста коли. Според последните данни не по-малко от 48% от испанските превозни средства са на възраст над 15 години . А към това се добавя още едно тревожно число: в момента 34% от колите там не минават технически преглед навреме. След пандемията, броят на автомобилите на Иберийския полуостров, участвали в инциденти със смъртни случаи, се е увеличил с 24 процента при автомобили на повече от 10 години и без влязъл в сила технически преглед. 

Пазарът втора ръка процъфтява заради скъпите нови модели. Официално средният пробег на продадените там коли е 174 000 километра. Най-многобройните - 26%, са между 150 000 и 250 000 км. Много по-малко -14%, са  между 50 000 и 100 000 км.

Както и в България, картинката е доста различа по райони. Най-зле като доходи са в Естремадура, Кастилия-Ла Манча, Кастилия и Леон. Средният  на домакинство през 2022 г. в Естремадура е 24 326 евро, което го прави най-нисък в цяла Испания. Мадрид, Каталуния и Балеарските острови карат най-новите коли в Испания. Средният доход на домакинство в Мадрид е най-високият в цяла Испания, възлизащ на почти 40 000 евро. В Каталуния и на Балеарските острови надхвърля 30 000 евро годишно.
 

0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    М ( преди 2 месеца )
    На кой му пука
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Когато се опитвам да пресека на пешеходна пътека, "старите коли" понеже нямат спирачки се опитват да ускоряват, а шофьорът се прави, че не ме вижда... Често си мисля, че пресичащите трябва вече да носят лента с пирони, ако искат да не рискуват. Карал съм кола на 25 и кола на три години, с колата се променя стила на каране, ако не го вдява шофьора, да ходи пеш.
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Което ни "спасява" е краткия живот който е заложен от производителя ако правеха колите като едно време средната възраст щеше да е 50-60 години и над милион км само със смяна на консумативи
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ди 6-ти ( преди 2 месеца )
    И по-зле има, че дори се показват с лицата си. Потърси в търсачка следния израз "Неудобната истина: Съветски автомобили и други недоразумения " и изслушай колко небивалици, незнание и тъпотии изръсиха "журналистите".
  • #6
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Иво... Иво... силна конкУренця на Петър си. Трудно ще е да се определи кой от двама ви е по !кадърен
  • #5
    16 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Глупости. Не колата е причината, а задкормилното усторойство в 99% от случаите.Некадърността и надценяването не са свързани по никакъв начин с годините на колата, а по скоро с тези на водача. Ясно е, че 18-25 са силно хормонални и че нямат пари за нова кола и карат 10г+...
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Тоест ( преди 2 месеца )
    тоест тази статистика, показана по този начин не означава абсолютно нищо - или по-скоро това си е реалността.
  • #3
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Четене с разбиране а ( преди 2 месеца )
    Средната възраст на автомобилите там е около 15 години - средната възраст на колите които катстрофират е съвсем нормално да бъде съответно 15, средната възраст на колите в сив цвят също е 15, на тези в черно и бяло също е 15 г, каквато и статистика да хванете с поставено число за средна възраст 15 - ще излиза , че важи тъй като съответно всички средни на възраст автомобили са на 15. Всичко ще се върти около това число.
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Вин ( преди 2 месеца )
    Колко "доста" коли внасяме от Испания, някой знае ли?! Сефте чувам!
  • #1
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Гаус ( преди 2 месеца )
    Имам подозрение, че ако се направи статистика на леките автомобили, които са в движение в Испания, и то активно движение, а не просто с валиден преглед и застраховка, данните ще нарисуват обичайната "камбанка" на Гаус и възрастта от 11-15 години ще е баш по средата й. Засега се задоволяваме с това, че 15 години е точно в средата на всички превозни средства.