Проучване на екип от университета „Джон Хопкинс“ в някои от големите американски градове показва, че ако улиците в тях бъдат стеснени, това ще доведе до по-малко пътно-транспортни произшествие и ще повиши безопасността.
От години строителните инженери в САЩ, както и в други държави, вярват точно в обратното, а именно, че разширяването на лентите за движение ще направи улиците по-безопасни, тъй като така ще има повече пространство за движещите се превозни средства. Сега обаче се оказва, че това съвсем не е така.
Експертите от „Джон Хопкинс" откриват, че на улици с ограничения на скоростта 32–40 км/ч честотата на пътнотранспортните произшествия не се променя значително, независимо дали лентите са широки 3,0, 3,4 или 3,7 метра. Нещата обаче се променят, когато ограничението на скоростта се увеличи.
На улици с ограничение на скоростта от 48-56 км/ч по-широките улици могат да бъдат по-опасни. Според проучването при платно за движение с широчина 3,7 метра катастрофите са 1,5 пъти повече, отколкото при ленти с широчина 2,7 метра.
„Нашето проучване на широчината на градските ленти установи, че противно на сегашното мислене, по-широките ленти в градските райони могат да доведат до повече катастрофи и в крайна сметка до смъртни случаи“, категорична е д-р Шима Хамиди, директор на Центъра за климатично интелигентен транспорт в Bloomberg School , което помогна за провеждането на изследването.
„Сега обаче изниква друг въпрос. Ако можем да стесним лентите, без да жертваме безопасността, трябва да намерим решение и на това как можем най-добре да използваме допълнителното пространство в съществуващата инфраструктура? Едва след това може да се мисли за някаква промяна", допълва д-р Хамиди.