Проучване, проведено от Центъра за изследване на злополуките на университета Монаш в Мелбърн (Австралия), разкрива, че превозните средства, оборудвани с дневни светлини (DRL), са по-склонни да избегнат инцидент, отколкото, ако са без тях.
Докладът, публикуван в Journal of Safety Research, използва полицейски данни от Нов Южен Уелс, Виктория, Куинсланд и Западна Австралия, за да изчисли степента, до която това осветление намалява риска от участие в ненощен сблъсък, когато видимостта е определящ фактор. Проучването заключава, че DRL намаляват риска със „значителните 8,8%” и че този процент може да е по-висок при по-високи скорости и по време на разсъмване и здрач.
Данните, използвани в проучването, са взети от инциденти, докладвани от полицията между 2010 и 2017 г., като информацията за превозното средство е получена отделно. Това позволява на авторите да определят кои автомобили имат DRL, използвайки данни от спецификацията, и елиминира случаите, когато тези светлини се предлагат като опция.
Установено е, че при движение през деня използването на DRL намалява риска от сблъсък със 7,6%, докато призори или на здрач този процент се увеличава значително - до 20,3%. Като цяло, използването на дневни светлини се свързва със средно намаление на инцидентите с 8,8%, докато тази цифра нараства до 23,8% при определени условия - призори или здрач и в райони с ограничения на скоростта над 75 км/ч.
Проучването доказва, че дневните светлини са не само естетически детайли, но и елемент, повишаващ безопасността. Авторите на изследването посочват, че има други по-важни елементи за избягване на инциденти на пътя, като основно това са електронни асистенти за шофьора.
Самите DRL вече са задължителни в много части на света и има няколко проучвания, демонстриращи тяхната ефективност в Европа и САЩ. А експертите препоръчват на шофьорите, чиито коли нямат такива светлини, да използват късите фарове за пътувания през деня. Това, разбира се, се отнася за държавите, в които тяхното активиране не е задължително.