Продажбите на електрически превозни средства са една от най-обсъжданите теми в последно време, като те показват едно очевидно забавяне на глобалното търсене. Това показва, че големите производители, които само преди година се бореха да отговорят на увеличаващото се търсене, сега забавят темпото на електрификация.
Резултатите в световен мащаб показват именно подобна тенденция. Глобалните продажби на електрифицирани превозни средства през първия месец на годината отбелязват ръст на годишна база спрямо миналия януари, но в същото време се отчита рядък спад спрямо декември 2023 г. Тази промяна се дължи на различни фактори, включително намаляване на субсидиите, по-строги регулации или просто сезонен спад в продажбите, особено забележим на ключови пазари като Германия, Франция и Китай.
Въпреки че няма отделни цифри за EV (електромобили) и PHEV (plug-in хибриди), данните на агенция Rho Motion показват, че през януари в световен мащаб са продадени общо 1,1 млн електрифицирани превозни средства. Това е огромен ръст от 69% спрямо 660 000 единици през януари 2023 г. В същото време обаче се отчита спад от 26% спрямо продажбите през декември. Освен това продажбите на EV/PHEV през януари са намалели в сравнение с тези през юни, август, септември, октомври и ноември 2023 г.
Според Чарлз Лестър - мениджър данни в Rho Motion, продажбите на електромобили в Германия са се сринали с приблизително 50% през януари 2024 г. в сравнение с декември 2023 г., след като властите оттеглиха субсидиите си за електрифицирани автомобили. Подобен спад се наблюдава във Франция, тъй като там бяха затегнати изискванията.
Въпреки негативните резултати, експерти от индустрията остават оптимисти за бъдещето, като прогнозират, че този спад ще бъде краткотраен. Чалз Лестър отбелязва, че производителите на автомобили вероятно ще увеличат разходите за разработката и пускането на нови EV и PHEV в отговор на по-строгите ограничения на CO2, определени от ЕС.
През януари 2024 г. продажбите на EV и PHEV модели в САЩ и Канада са нараснали с 41% в сравнение със същия месец на миналата година, но отбелязват спад от 14% спрямо декември 2023 г. Подобна тенденция се наблюдава в ЕС и Великобритания, където продажбите се повишиха с 29% миналия месец в сравнение с януари 2023 г., но спаднаха с 32% спрямо декември 2023 г. В Китай продажбите почти се удвоиха през януари, но отново отбелязаха спад от 26% спрямо декември.