IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо повечето производители не правят 5-цилиндрови мотори?

Тези двигатели бяха „убити" от основното им оръжие - турбокомпресора

Когато човек се замисли за най-популярните конструкции на двигатели, които се срещат в автомобилите, обикновено наум му идват V8, V6 или редови с 4 цилиндъра. Много по-рядко той се сеща за редовите 5-цилиндрови мотори, въпреки че те имат впечатляващи характеристики и страхотен звук.


5-цилиндров мотор


Тези мотори никога не са били популярна опция за автомобилните производители, а сега са на път да изчезнат напълно. Audi прекрати производството на TT RS, оставяйки само RS3 и RS Q3 с такъв двигател. Германската марка обаче не е единствената, която през годините използва 5-цилиндрови агрегати - те бяха част от гамата на Volvo. Mercedes и дори Honda също някога използваха такива мотори. Сега обаче нещата се промениха.

Самата поява на 5-цилиндровия двигател се дължи на нуждата от повече мощност с малко допълнително тегло. Компромисът между 4 и 6-цилиндровите редови мотори даде шанс на производителите на автомобили да увеличат мощността, без да добавят килограми или да има нужда от допълнително пространство под капака. Използването на тази архитектура също позволи интегрирането на части, които пасват на 4-цилиндрови двигатели, като се има предвид подобната им конструкция.

Въпреки че и Audi, и Volvo внедриха използването на турбокомпресори на съответните им 5-цилиндрови двигатели в много случаи, именно това доведе до смъртта на тези мотори. Технологиите продължаваха да се развиват, включително здравината на материала, енергийната ефективност и настройката на електронното впръскване на гориво. Така количеството енергия, което производителите можеха да изстискат от по-малка електроцентрала, ставаше все по-голямо и по-голямо.


5-цилиндров мотор


Чудесен пример за това явление е легендарното Volvo 850. В турбо формат неговият 2,3-литров турбокомпресор с 5 цилиндъра развива 222 к.с. Сега обаче емблематичното T5 разчита на 4-цилиндров мотор с турбо, развиващ 250 к.с.

В крайна сметка, за подобна изходна мощност, ако се появи възможност за спестяване на тегло - и, което е по-важно, материали за конструкцията, изборът изглежда ясен. Разбира се, добавянето на пети цилиндър пак би позволило повече мощност на теория, но вероятно не достатъчно, за да оправдае допълнителните разходи и пространство.

Ако повече цилиндри правят повече мощност и инженерите искат да избегнат заемането на твърде много място, един V6 двигател би свършил работа. Това е и причината, поради която Audi спря да развива 5-цилиндровите мотори. В същото време обаче V-образната конструкция прави мотора по-малко стабилен по време на работа в сравнение с редови двигател, а и не позволява използването на много компоненти от 4-цилиндрови двигатели, които вече съществуват.

Подобно оформление позволява перфектен баланс, тъй като силите, създадени от буталата, движещи се нагоре и надолу, са вертикални. Тези предимства накараха Mercedes да се насочи към 5-цилиндров дизелов двигател още през 1974 г. Инженерите на компанията искаха да постигнат повече мощност в сравнение с 4-цилиндровия дизел, който вече предлагаха, но пък изборът на 6-цилиндров вариант би означавало по-голямо тегло и по-високи разходи.


5-цилиндров мотор


Така се появява първият 5-цилиндров двигател в лек автомобил, а останалото е история, която обаче приближава своя край. Двигателите с вътрешно горене сами по себе си вече са с единия крак навън, а модерните 4-цилиндрови мотори изглежда напълно премахват нуждата от странния, но същевременно привлекателен двигател с 5 цилиндъра.


0 от 500
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Киро ( преди 2 месеца )
    ЗА ДА МОЖЕ УРСУЛА И ГРЕТА ДА ДИШАТ ЧИСТ ВЪЗДУХ.
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Димитър ( преди 2 месеца )
    Все още карам Волво с 5 цилиндъра. Звука е страхотен. Динамика достатъчна, здравина - сигурно ще ме надживее. Подръжка-като на 4-цилиндров.
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До #4 ( преди 2 месеца )
    Да поради реда на запалване двигателя се балансира по реда на цилиндрите т.е се самобалансира, но при него както и при 3 цилиндровоте двигатели се усещат неприятни вибрации тъй като бутало 1 не е в същото положение като бутало 5, и бутало 2 не е в същото положение като бутало 4. Затова двете страни на двигателя вибрират нагоре и надолу по отношение на центъра на двигателя. За справянето с проблема се монтират балансиращи валове с противотежести движещи се в посока обратна на буталата
  • #10
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До #9 ( преди 2 месеца )
    Прав си за всичко написано за 6 цилиндровоте двигатели! 6-ка е най-добре балансиран,има завидно КПД, но не си прав, че не се слага на коли с предно. Карам тъкмо такъв автомобил Volvo XC90 и е оборудван с 6 цилиндров редови напречно разположен мотор. Предполагам има и други, но поне аз не знам!
  • #9
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До #4 ( преди 2 месеца )
    Най-балансирания ДВГ е редовия 6 цилиндров, най здравия двг е редовия 6 цилиндров, колкото за икономията.. с най- високо КПД е пак 6така, но понеже е дълъг, не може да се слага на коли с предно.
  • #8
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Народ ( преди 2 месеца )
    "Така количеството енергия, което производителите можеха да изстискат от по-малка електроцентрала, ставаше все по-голямо и по-голямо."Петре, некъдърнико...престани да ни занимаваш с словоблудствата си? Егати медията в която няма един редактор или директор с топки който да види тъпизмите написани от тоя ...това е непрофесионално.!
  • #7
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Казахте го в статията изстисканите 4 цилиндрови. Старите 5ци освен звук имаха и прекрасна здравина. Карах Волво 5-так супер машина.
  • #6
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Брандо ( преди 2 месеца )
    Имах пет цилиндров Мерцедес. Железен двигател !
  • #5
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Stan ( преди 2 месеца )
    Volvos80d5 кола мечта,мощна икономична,вози като каляска,уникално широка и удобна вътре,6 пъти се прибирам от Англия и обратно 50 000 мили за 2 години и не е мръднала
  • #4
    41 rate up comment 4 rate down comment
    До долния ( преди 2 месеца )
    Нещо не си в час. Повечето коли в които се слагат 5 цилиндровите двигатели имат място, дори за 8 и са им поставяни такива. Да си чувал за Мерцедес 124, Волво ХС 90, S 80, Туарег и още няколко други Волва. В първите четири коли се поставят и V8, а в Туарег и V12. Пет цилиндровия редови двигател се поставя, защото е изключително балансиран, както всички редови, има ниско тегло, мощност от ниски обороти и е икономичен колкото 4 цилиндровия. Всичко което го нямат четири и шест цилиндровите двигатели