fallback

Toyota GR86 и Subaru BRZ са аут от Европа, но не заради емисии

Новите разпоредби за безопасност удрят и по Alpine A110, докато Mazda MX-5 остава

Обикновено по-строгите разпоредби за емисиите принуждават производителите на автомобили да спрат предлагането на някои от най-забавните си модели в Европа. Случаят с Toyota GR86 и Subaru BRZ не е такъв, но въпреки това двете спортни коли напускат пазарите на Стария континент, а причината е в новите „Общи правила за безопасност 2“ (GSR2).

Двата японски производителя официално потвърдиха, че купетата със задно предаване съвсем скоро няма да се предлагат на европейските клиенти. От Toyota посочиха, че GR86 ще се продава още две години, като компанията няма да модифицира модела, за да може той да отговаря на разпоредбите. „Братчето“ Subaru BRZ ще остане на пазара до края на 2024 г.

Всъщност, още през декември 2021 г. Toyota обяви, че второто поколение на GR86 ще остане в Европа само за две години. За да може колата да отговаря на новото законодателство за безопасност, тя ще трябва да бъде „напълно преработена“. Това обаче е невъзможно от бизнес гледна точка, тъй като е е нишов продукт.

Модифицирането е прекалено скъпо

Самият факт, че Toyota се обедини със Subaru, за да разпредели разходите по разработката на модела показва колко трудно е да се изгради подобен автомобил и той да донесе успех на производителя. Същото важи и за Supra, която всъщност е BMW Z4 Coupe.

От Toyota посочват, че ако приведат GR86 в съответствие с изискванията за безопасност, това не само ще струва много пари, но и няма да бъде същият автомобил. Модифицирането на спортното купе „би повлияло пагубно на динамичния характер на колата и това просто няма да бъде колата, насочена водача, която всеки познава и обича", категорични са от компанията.

Новият стандарт GSR2 ще попречи на Toyota и Subaru не само да приемат поръчки от нови клиенти за GR86 и BRZ, но и да продават останалите на склад автомобили. А това означава, че двете компании ще се опитат да се разделят възможно най-бързо с останалите бройки от двата модела, останали при дилърите.

Mazda MX-5 ще продължи да живее

В същото време друга емблематична японска спортна кола - Mazda MX-5, ще остане на пазара в Европа и след 2024 г., въпреки че вече е на сериозна възраст. Поколението ND беше представено през 2014 г., като претърпя две сериозни актуализации - ND2 през 2018 и ND3 през 2023 г. Представител на Mazda посочи, че тепърва идват „много готини“ специални издания на модела.

Внедряването на GSR2 ще повлияе на друга забавна спортна кола, предлагана Европа - Alpine A110. Вицепрезидентът на френската компания Роберто Бенето призна, че моделът не отговаря на новите стандарти за хомологация за активна безопасност и затова опциите за европейски продажби ще бъдат ограничени.

В Alpine, която е собственост на Renault, също смятат, че разходите за модифициране на A110 са непосилни и няма как да бъдат възстановени до края на жизнения цикъл на модела през 2026 г. Французите обаче ще се възползват от изключение, посочено в новия правилник, което им позволява да продават до 1500 бройки на година.

Новите правила влизат в сила от юли

Друг интересен случай на „смърт“ на автомобил, предлаган в Европа, не касае спортна кола, а първото поколение Porsche Macan. Задвижваният с бензин кросоувър напуска пазарите, тъй като не отговаря на предстоящия закон за киберсигурност, свързан с GSR2, който също влиза в сила през юли.

Това важи не само за Macan с двигател с вътрешно горене, но и за всички модели от всички производители и това независимо дали е електромобил или такъв с двигател с вътрешно горене. В резултат на това се очаква продажбата на Macan с двигател с вътрешно горене да бъде прекратена в ЕС през пролетта, като по този начин се гарантира, че превозните средства могат да бъдат доставени на клиентите и регистрирани до крайния срок. В региони, където съответното законодателство на ЕС не се прилага, Macan с двигател с вътрешно горене ще продължи да се предлага.

Какво всъщност е GSR2?

Първата фаза от новите правила влезе в сила на 6 юли 2022 г., когато ЕС спря да предоставя типови одобрения за автомобили, които не отговарят на стандарта. Правилата ще обхванат всички нови превозни средства от юли 2024 г., така включват над 100 разпоредби, засягащи не само автомобили, но и микробуси, камиони, автобуси и т.н.

Един от елементите, които ще станат задължителни от юли 2024 г., ще бъде записващото устройство, известно като „черна кутия“. Той ще записва пет секунди преди катастрофата и 0,3 секунди след удара, докато анализира скоростта на автомобила, спирането, позицията и как работят системите за безопасност, включително функцията за спешно повикване. Последният е известен като eCall и е задължителен в ЕС от април 2018 г.

До юли 2029 г. ще бъдат въведени допълнителни мерки, като например подобрено „безопасно“ стъкло, усъвършенствано предупреждение за разсейване на водача, по-дълготрайни гуми и „подобрена директна видимост за по-добро виждане на велосипедисти и пешеходци“.

Всичко това означава удар по джоба на потребителите, тъй като новите автомобили в Европа ще поскъпнат. Добавянето на нов хардуер и софтуер за спазване на разпоредбите несъмнено ще доведе до по-високи разходи за автомобилния производител, които след това ще бъдат прехвърлени на купувачите. А това ще постави под сериозен риск бъдещето на малките коли, тъй като интегрирането на много технологии за безопасност може да ги направи твърде скъпи.

fallback
  • #27
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Когато фактите говорят и боговете мълчат
  • #26
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Друг факт е че водород за 500 км се налива за три минути и продължаваш а не висиш като марсол на зарядна станция на която най-бързото зареждане е 10 минути за 300 км и то само ако има къде да ги заредиш, защото няма изградена зарядна инфраструктура, а то като на бързите зарядни станции е изключително скъп и е по-скъпо отколкото да караш на дизел.
  • #25
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Също така фактите показват че светът се е насочил към водородни автомобили и това вече са автомобилите с най-голям ръст в продажбите. Toyota печели милиарди от производството им и скоро цял свят ще им плаща лицензионни такси, след като очевидно всички се отказват от електромобилите и догодина няма да има кьорава продажба на електромобил а всички ще карат водородни автомобили. Няма да имат време сами да си разработват технологиите и ще ги купуват от toyota която е далновидна и го е предвидила.
  • #24
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Самият факт,че днес всички производители се стремят да правят повече хибриди ,а не дизели показва,че Тойота е далновидна компания, всички следват нейното пионерско решение. Общо взето технологиите идват от Япония и САЩ, германците ги копират след това. Това показва Тойота и Тесла и копирането им от европейските марки.
  • #23
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Тойота и Хонда са пионери при водородните хибриди. Другите компании просто се провалиха и закриха проектите си. Затова днес БМВ ПЛАЩА лиценз на Тойота за водородни горивни клетки в техния водороден модел. Общо взето Тойота успяха да произведат и продават завършен продукт на пазара. Никоя германска компания не можа,въпреки разработките си и затова днес германците БМВ плащат на Тойота за водородни технологии.
  • #22
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Тойота създаде първият в света модерен хибрид, Ауди създаде хибрид след като копира Тойота около 15 години по-късно.Днес всички марки последваха Тойота и правят хибриди,а не турбо дизели както правеше Ауди,когато тойота продаваше хибриди сама. Затова Тойота е да;новидна компания, затова е най-скъпата компания за автомобили и затова има най-много автомобилни патенти в индустрията, включително хибридни патенти.
  • #21
    до 17 ( преди 9 месеца )
    (продължение) Затова в момента Тойота е за смях. В Калифорния, 3-4-годишен Мирай с нисък пробег се продава на 1/10 от първоначалната цена, зареждането на 1 кг Н2 струва на собствениците на станции средно към 2000 долара в капиталови разходи и ремонти, а шофьорите трябва да карат по 50-60 км, и после още толкова наобратно, само за да заредят.
  • #20
    до 17 ( преди 9 месеца )
    (продължение) През по-голямата част от тези 20 г. продаваше само толкова (около 7%), колкото да покрие еконормите за флотилията. Едва през последните 2-3 години има съществен ръст, защото ЕС, Китай и Калифорния затегнаха много правилата. В останалата част от САЩ и света "налагат" дедовия си. Трето, Тойота далеч не са пионери при водорода. Всъщност са едни от последните. Другите компании работят по горивните клетки от 70-те и заради дългия си опит вече знаеха, че технологията е обречена.
  • #19
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Къде е новия Ленд Крузер ве ало, що за скапан континент, не стига дето ми карате тук колите на двойни цени на тези в САЩ ами вече и не ги карате, айде закривая този зелен ЕС *** съюз управляван от клоуни, ще си внеса от САЩ гейропейци пропаднали!
  • #18
    до 17 ( преди 9 месеца )
    Всеки един от "фактите" ти е грешен. Тойота копира технологията от Ауди и други, като умишлено залага на възможно най-профанизирания хибрид, който не би бил приет от никой, освен от най-непретенциозните, поради ниските си комфорт и мощност. Затова никоя друга марка (освен Хонда) така и не направи такива хибриди - те и клиентите им имат някакви стандарти. Второ, Тойота никога не ги е продавала на загуба, а с по-ниска печалба.
fallback
Последни