fallback

Toyota GR86 и Subaru BRZ са аут от Европа, но не заради емисии

Новите разпоредби за безопасност удрят и по Alpine A110, докато Mazda MX-5 остава

Обикновено по-строгите разпоредби за емисиите принуждават производителите на автомобили да спрат предлагането на някои от най-забавните си модели в Европа. Случаят с Toyota GR86 и Subaru BRZ не е такъв, но въпреки това двете спортни коли напускат пазарите на Стария континент, а причината е в новите „Общи правила за безопасност 2“ (GSR2).

Двата японски производителя официално потвърдиха, че купетата със задно предаване съвсем скоро няма да се предлагат на европейските клиенти. От Toyota посочиха, че GR86 ще се продава още две години, като компанията няма да модифицира модела, за да може той да отговаря на разпоредбите. „Братчето“ Subaru BRZ ще остане на пазара до края на 2024 г.

Всъщност, още през декември 2021 г. Toyota обяви, че второто поколение на GR86 ще остане в Европа само за две години. За да може колата да отговаря на новото законодателство за безопасност, тя ще трябва да бъде „напълно преработена“. Това обаче е невъзможно от бизнес гледна точка, тъй като е е нишов продукт.

Модифицирането е прекалено скъпо

Самият факт, че Toyota се обедини със Subaru, за да разпредели разходите по разработката на модела показва колко трудно е да се изгради подобен автомобил и той да донесе успех на производителя. Същото важи и за Supra, която всъщност е BMW Z4 Coupe.

От Toyota посочват, че ако приведат GR86 в съответствие с изискванията за безопасност, това не само ще струва много пари, но и няма да бъде същият автомобил. Модифицирането на спортното купе „би повлияло пагубно на динамичния характер на колата и това просто няма да бъде колата, насочена водача, която всеки познава и обича", категорични са от компанията.

Новият стандарт GSR2 ще попречи на Toyota и Subaru не само да приемат поръчки от нови клиенти за GR86 и BRZ, но и да продават останалите на склад автомобили. А това означава, че двете компании ще се опитат да се разделят възможно най-бързо с останалите бройки от двата модела, останали при дилърите.

Mazda MX-5 ще продължи да живее

В същото време друга емблематична японска спортна кола - Mazda MX-5, ще остане на пазара в Европа и след 2024 г., въпреки че вече е на сериозна възраст. Поколението ND беше представено през 2014 г., като претърпя две сериозни актуализации - ND2 през 2018 и ND3 през 2023 г. Представител на Mazda посочи, че тепърва идват „много готини“ специални издания на модела.

Внедряването на GSR2 ще повлияе на друга забавна спортна кола, предлагана Европа - Alpine A110. Вицепрезидентът на френската компания Роберто Бенето призна, че моделът не отговаря на новите стандарти за хомологация за активна безопасност и затова опциите за европейски продажби ще бъдат ограничени.

В Alpine, която е собственост на Renault, също смятат, че разходите за модифициране на A110 са непосилни и няма как да бъдат възстановени до края на жизнения цикъл на модела през 2026 г. Французите обаче ще се възползват от изключение, посочено в новия правилник, което им позволява да продават до 1500 бройки на година.

Новите правила влизат в сила от юли

Друг интересен случай на „смърт“ на автомобил, предлаган в Европа, не касае спортна кола, а първото поколение Porsche Macan. Задвижваният с бензин кросоувър напуска пазарите, тъй като не отговаря на предстоящия закон за киберсигурност, свързан с GSR2, който също влиза в сила през юли.

Това важи не само за Macan с двигател с вътрешно горене, но и за всички модели от всички производители и това независимо дали е електромобил или такъв с двигател с вътрешно горене. В резултат на това се очаква продажбата на Macan с двигател с вътрешно горене да бъде прекратена в ЕС през пролетта, като по този начин се гарантира, че превозните средства могат да бъдат доставени на клиентите и регистрирани до крайния срок. В региони, където съответното законодателство на ЕС не се прилага, Macan с двигател с вътрешно горене ще продължи да се предлага.

Какво всъщност е GSR2?

Първата фаза от новите правила влезе в сила на 6 юли 2022 г., когато ЕС спря да предоставя типови одобрения за автомобили, които не отговарят на стандарта. Правилата ще обхванат всички нови превозни средства от юли 2024 г., така включват над 100 разпоредби, засягащи не само автомобили, но и микробуси, камиони, автобуси и т.н.

Един от елементите, които ще станат задължителни от юли 2024 г., ще бъде записващото устройство, известно като „черна кутия“. Той ще записва пет секунди преди катастрофата и 0,3 секунди след удара, докато анализира скоростта на автомобила, спирането, позицията и как работят системите за безопасност, включително функцията за спешно повикване. Последният е известен като eCall и е задължителен в ЕС от април 2018 г.

До юли 2029 г. ще бъдат въведени допълнителни мерки, като например подобрено „безопасно“ стъкло, усъвършенствано предупреждение за разсейване на водача, по-дълготрайни гуми и „подобрена директна видимост за по-добро виждане на велосипедисти и пешеходци“.

Всичко това означава удар по джоба на потребителите, тъй като новите автомобили в Европа ще поскъпнат. Добавянето на нов хардуер и софтуер за спазване на разпоредбите несъмнено ще доведе до по-високи разходи за автомобилния производител, които след това ще бъдат прехвърлени на купувачите. А това ще постави под сериозен риск бъдещето на малките коли, тъй като интегрирането на много технологии за безопасност може да ги направи твърде скъпи.

fallback
  • #17
    Do 13 ( преди 3 месеца )
    Тойота е далновидна компания защото: Зададе тенденции, тя съзаде модерния хибрид,когато никой не вярваше в него, тя продължи да го развива и налага на пазара,дори на загуба, защото знаеше,чв това е технология на бъдещ преход към напълно ел.автомобили и автомобили с водородни горивни клетки, които тя също разработва и проава,когато никой не го прави. Но 20 години по-късно всички залагат на хибриди и плъг ин хибриди и те са основно продавани продукти в Европа и САЩ. Тойота изостанаха с ел.автом
  • #16
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Не се опитвай да го разбереш. Това е човек който мрази себе си и всяко решение което е взел, както и това което представлява. Това е българин който мрази България и е избягал от нея в Европа но мрази и Европа, но най-вече мрази електромобилите и затова си е купил такъв за да му е гадно в живота. Това е човек който никога няма да каже добра дума за никого по никакъв повод, независимо къде ще отиде или какво ще си купи.
  • #15
    до 8 ( преди 3 месеца )
    Гражданино блед, тези регулации, смяташ, че не важат за китайските автомобили ли? И как точно бюрократите правят невъзможно производството на автомобили в Европа, като BYD и Neo строят заводи тук, а Тесла има нов от 2 години вече? И как точно изнасянето на азиатски модел, който се произвежда в Япония, доказва, че в Европа не могат да се произвеждат автомобили?
  • #14
    Друг Гост ( преди 3 месеца )
    Всичко разбира се, се прави в името на хората. От регулации, накрая автомобилите ще са с размер на микробус, ще тежат по 4т, ще струват по 500к и няма да имат право да паркират никъде
  • #13
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Да видим дали правилно съм разбрал? Toyota като най-дълновидна в момента печели както и меч така и милиарди от производство на водородни автомобили и не произвежда електромобили защото са губещи и безперспективни и затова смяташ, че toyota няма грешен ход. Добре ли съм те разбрал? Поправи ме, ако греша?
  • #12
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Досега съм забелязал,че Тойота няма грешен ход- щом спира даден модел,значи натам вървят пазарните тенденции и не се печели от него. Така беше с Авенсис, първи спряха седана от среден клас, след тях всикчи си спряха седаните, включително Фолксваген Пасат,Мондео, Рено,Мазда 6. Само Пежо остана. Така спряха и Версо, всички си пряха и техните ванове, Форд, Рено спряха Еспейс, култовия Еспейс и т.н. Тойота първа предприема пазарни действия и винаги досега правилни. Спред мен изостанаха с ел.автомоби
  • #11
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Дори марката да печели имидж с такива нишови спортни коли, той е временен, краткотраен, всяка компания според мен разбира се цели дългосрочен имидж, затова залага на технологии. Спортните коли според мен бяха имидж за компаниите през 20 век. Сега всяка ел.кола или по-мощен хибрид са с характеристики на спортен автомобил,ако се замислиш. Автомобилите се променят, цялата индустрия е в революция както като технологии, така и като мислене.
  • #10
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Виж водородът е друго нещо. Той добавя имидж към марката, той е инвестиция в бъдещето, бъдещо задвижване, общо взето авто индустрията върви натам - към по-усъсършенствани задвижвания . Водородът е водещ в това направление и Тойота много добре го знаят. Както знаеха за хибридите,когато никой не вярваше в тях. Буквално никой освен Тойота и Хонда. Но 21 век показа,че Тойота е далновидна компания,а не европейските,които залагаха на губеща технология- дизела.
  • #9
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Няма перспектива пред такива нишови продукти, които трудно излизат на печалба като спортните коли, не са и особен имидж в ерата на модерните електрически задвижвания- по-бързи, по-балансирани, с по-добра стабилност заради по-ниския център на тежестта осигурен от батериите , хайде че са по-тихи не е от значение за ентусиастите на спортните коли, дори те предпочитат шумни коли. Но марката не печели имидж с достъпни спортни коли, когато тенденциите на пазара са съвсем други и имидж са новите техно
  • #8
    Лудория ( преди 3 месеца )
    Понякога се чудя европейските бюрократи разбират ли как се прави бизнес?! И се чудя, след като направят невъзможно производството на автомобили из Европа, защо реват срещу китайските автомобили?! Такива ще се карат - година-две, и хвърляш. Пък "богатите" европейци нека си приемат директиви, доклади да си пишат...
fallback
Последни