Повечето водещи производители имат заводи в Китай, които първоначално правеха автомобили изключително за местния пазар, но през последните години ги изнасят за цял свят. Затова е интересно да се разбере дали има разлика между идентични модели на Audi, BMW, Mercedes-Benz, Citroen и Peugeot, сглобени в заводи на Стария континент и тези в азиатската държава. Отговор на този въпрос дават експертите от Auto.Mail.
Дълга история
Водещи европейски автомобилни компании започват да произвеждат своите модели в Китай през 80-те години на миналия век. Сред първите е Volkswagen, а в наши дни почти всяка западна марка има собствено производство на автомобили в Поднебесната империя.
„Качеството на моделите от Европа и Китай е приблизително еднакво, защото световните компании обръщат голямо внимание на този аспект. По отношение на ремонта и поддръжката автомобилите също са сходни, защото използват еднакви доставчици. Например заводът FAW, който произвежда автомобили Audi, използва компоненти от заводите на Bosch, Continental и BorgWarner, също разположени в Китай“, отбелязват експерти.
Като цяло е възможна малка разлика между произведени в различни заводи модели, като този параметър се следи и се съхранява в граници, определени от производителя. По-важното в случая е, че автомобили, произведени на поточни линии в различни държави, трябва да отговарят на стандартите, определени от марката. За клиента няма разлика. Пример за това е Volvo, който пренасочи няколко от своите модели в заводите си в Китай, но те продължават да се продават по цял свян
Специфика
Въпреки високото качество на компонентите, монтажа и резервните части на китайските версии на европейските автомобили, те могат да имат значителни разлики в конфигурациите, двигателите, каросерията и вътрешните части. А това се дължи на факта, че производителите адаптират колите си към спецификата на местния пазар.
„Китайците", например, имат приоритет за пътниците отзад, така че салонът на задния ред може да бъде по-просторен. Не трябва да се пренебрегват и климатичните особености на различните държави. Заради тях някои модели нямат обичайния зимен пакет от опции, като отопляеми седалки, огледала и прозорци, предлагани в голяма част от Европа.
Адаптация
По принцип, автомобили от европейски марки, произведени в Китай, рядко се изнасят извън страната. По тази причина такива автомобили често са оборудвани само с базов „зимен пакет“. В същото време по тези коли могат да бъдат правени промени, за да се адаптират за чужд пазар. Възможно е, например, да бъде увеличен обема на резервоара за миене на предното стъкло.
Същото се отнася и за някои детайли от окачването. Стандартно те са направени на базата на постоянни температури над нулата, каквито се отчитат в повечето провинции на Китай. Това обаче може да повлияе негативно на управляемостта и безопасността при използване на автомобила в райони със студен климат. И затова се правят промени.
Китайските коли понякога са по-дълги
Европейските автомобили, произведе в Китай, като Audi Q3, Volkswagen Taos и Peugeot 3008, са по-адаптирани към местния пазар. Производителите се фокусират върху техническото оборудване на автомобила и създаването на комфортни условия за пътниците. Много седани и SUV получават по-големи колела, а някои модели се предлагат в удължен вариант.
В Китай, например, се произвеждат и предлагат „удължени“ версии на BMW X1, X3, X5, 3-Series и 5-Series, на модели от семействата Mercedes-Benz C-Class, E-Class и GLS, както и Audi A4, A6 и A7 . Кросоувърът Range Rover Evoque също е с по-големи размери за китайския пазар. А за да може се отличават от стандартните модели, тези версии получават буква „L“ в името си.
Експерти допълват, че в Китай търсенето на дизелови автомобили е минимално. Следователно там не се произвежда модел като Audi Q3, например, в модификации 35TDI и 40TDI. Освен това местното Q3 не е достъпно с ръчни скорости, каквито се предлагат в европейската версия.
Не трябва да се пропуска и факта, че Китай има прогресивен транспортен данък. За модел с обем на двигателя до 1,6 литра ставката е 3%, до 2,0 литра - 5%, от 2,0 до 2,5 литра - 9%, от 3,0 до 4,0 литра - 25%. За двигател над 4,0 литра данъкът достига 40%. Затова западните автомобилни производители произвеждат специални версии с намален обем на двигателя за китайския пазар. На Mercedes-Benz G-Class обемът на двигателя е намален от 4,0 на 1,9 литра, което позволява на купувача да намали ставката на транспортния данък от 25% на 5%.