На пръв поглед числата около CMCC в Парсдорф, най-новата фабрика в портфолиото на BMW, звучат внушително: 15 000 квадратни метра площ, 80 работници, производствен капацитет от 1 милион клетки за батерии годишно. Но Милан Неделкович, шефът по производството в баварския гигант, се усмихва и поклаща глава: "О, не", казва ни той. "Това е много, много малка фабрика. Един милион клетки са едва 0.1 гигаватчаса - сравнете това с истински производител на батерии, който прави по 20 гигаватчаса. Освен това ние дори не възнамеряваме да използваме пълния капацитет. Ще правим серии по няколкостотин". А дори и малкото клетки, които слязат от поточната линия в Парсдорф, никога няма да стигнат до крайния продукт на компанията - автомобилите.
Милан Неделкович, шефът на BMW по производството, редом с новото електрическо i5
Инвестицията в тази чисто нова фабрика е 170 милиона евро. Всичко това - за отделни серии по няколкостотин клетки, които никога да не достигнат до пазара? Побъркали ли са се в BMW? Всъщност - не. С Парсдорф и с построения по-рано изследователски център за батерии в Мюнхен, баварската компания прави това, което европейската автомобилна индустрия трябваше да е направила още преди десетилетие: научава тайните на най-ключовата индустрия на планетата за следващия половин век.
Електрификацията на транспорта вече изглежда необратима: и политическата воля, и направените инвестиции означават, че в обозримо бъдеще всички ще трябва да заменим двигателя с вътрешно горене с електромобил с батерии. Но в областта на батериите компетентността на Европа е, меко казано, скромна. По данни на Международната агенция по енергетика, през 2022 година шокиращите 75% от батериите за електромобили са произведени от китайски компании. Остатъкът се поделя между корейци и японци.
11 въпроса за бъдещето на батериите (ГАЛЕРИЯ):
CMCC е съкратено от Cell Manufacturing Competence Centre - център за компетентност в производството на клетки. През ноември оттук излязоха и първите клетки за бъдещата батерия на BMW от шесто поколение, която ще се вгражда в Neue Klasse от 2025 нататък. Тези малки цилиндърчета, с диаметър 46 милиметра, изискват изключително чиста среда за изработването си. В началото материалите (графит за анода, никелови оксиди за катода, различни спойки и разтворители) се дозират с маниакална прецизност и се смесват. Изработва се т. нар. "каша", от която след изсушаване и компресиране се получава фолиото на електрода. Дебелината му е едва няколко микрометъра, колкото на паяжина. После то трябва да се изреже, навие на руло заедно със сепаратора, и да се монтира в цилиндричната кутия. После клетката се пълни с електролит, зарежда се и се подлага на изпитания.