На пръв поглед числата около CMCC в Парсдорф, най-новата фабрика в портфолиото на BMW, звучат внушително: 15 000 квадратни метра площ, 80 работници, производствен капацитет от 1 милион клетки за батерии годишно. Но Милан Неделкович, шефът по производството в баварския гигант, се усмихва и поклаща глава: "О, не", казва ни той. "Това е много, много малка фабрика. Един милион клетки са едва 0.1 гигаватчаса - сравнете това с истински производител на батерии, който прави по 20 гигаватчаса. Освен това ние дори не възнамеряваме да използваме пълния капацитет. Ще правим серии по няколкостотин". А дори и малкото клетки, които слязат от поточната линия в Парсдорф, никога няма да стигнат до крайния продукт на компанията - автомобилите.
Милан Неделкович, шефът на BMW по производството, редом с новото електрическо i5
Инвестицията в тази чисто нова фабрика е 170 милиона евро. Всичко това - за отделни серии по няколкостотин клетки, които никога да не достигнат до пазара? Побъркали ли са се в BMW? Всъщност - не. С Парсдорф и с построения по-рано изследователски център за батерии в Мюнхен, баварската компания прави това, което европейската автомобилна индустрия трябваше да е направила още преди десетилетие: научава тайните на най-ключовата индустрия на планетата за следващия половин век.
Електрификацията на транспорта вече изглежда необратима: и политическата воля, и направените инвестиции означават, че в обозримо бъдеще всички ще трябва да заменим двигателя с вътрешно горене с електромобил с батерии. Но в областта на батериите компетентността на Европа е, меко казано, скромна. По данни на Международната агенция по енергетика, през 2022 година шокиращите 75% от батериите за електромобили са произведени от китайски компании. Остатъкът се поделя между корейци и японци.
11 въпроса за бъдещето на батериите (ГАЛЕРИЯ):
Спретната бяла фабрика в Парсдорф, на 20 км от Мюнхен, е начинът да се ограничи прекалената зависимост от Китай. BMW Group няма намерение да си произвежда сама клетки за батерии - в това не би имало икономически смисъл. Доставчици за Neue Klasse, бъдещото революционно ново поколение електромобили, ще са китайските CATL и Eve Energy. Но с развойния център в Мюнхен и тестовото производство в Парсдорф BMW ще може не само да познава и да контролира процесите, но и да ги оптимизира. Повече от столетие Германия бе водещата сила в областта на инженерните науки и химията. Време е този потенциал да се насочи към електромобилите. "С това предприятие ние засилваме капацитета на Германия за иновации", казва Неделкович. Неслучайно CMCC бе подкрепен от европейския фонд IPCEI, предвиден да финансира "проекти от общо европейски интерес".
НА СНИМКАТА: първата клетка, произведена в Парсдорф