80-те години на миналия век са десетилетие на големи иновации в автомобилната индустрия, с много нови модели, които в крайна сметка ще определят наследството на съответните марки до наши дни.
Ferrari представя F40 през 1987 г., който се превръща в един от най-емблематичните суперавтомобили в света, докато в другия край на автомобилния спектър Plymouth по същество изобретява популярния сегмент на миниваните с Voyager от 1984 г.
Идеята за задвижване на четирите колела също започва да става все по-масова през този период, като Audi Quattro от 1980 г. доказва колко ефективно може да бъде това, когато се използва в мощна кола.
Въпреки това, както всяко друго десетилетие, не всяка хубава кола от епохата се помни толкова добре. Има много проекти, еднократни и ограничени серии, които остават в неизвестност – дори ако в някои случаи са също толкова новаторски, колкото най-големите икони на десетилетието. Тук връщаме поглед назад към 15 от тези страхотни, но забравени коли.
15 страхотни коли от 80-те години, за които никой не се сеща (ГАЛЕРИЯ):
Aston Martin и Zagato си сътрудничат от 50-те години, но в началото на 80-те британският производител дава на италианската дизайнерска къща най-предизвикателната задача досега: вземете V8 Vantage, вече един от най-мощните автомобили от този вид, и направете нещо, което може да се изправи срещу Porsche 959 и Ferrari 288 GTO. Резултатът е кола, по-малко красива от въпросните две, но също толкова брутално бърза. Преобразяването на автомобила от Zagato е цялостно: междуосието е свито, каросерията е ревизирана, като автомобилът е с около 10% по-лек от стандартния Vantage.
Планирана е ограничения серия от 50 бройки, като всички са продадени в момента на представянето на колата пред публика на автомобилното изложение в Женева през 1986 г.
Първоначалният тест на прототипа показва максимална скорост от 297 км/ч, с малко по-малко от максимума на 288 GTO.
Може би това е причината Aston да бъде забравен, докато съперниците му се превръщат в икони. Или това, или неговия стил.
Днес Zagato е само малко по-ценен от стандартния Vantage. Като се има предвид, че е една от най-бързите коли в света, когато се появява, Zagato изглежда престъпно недооценен.