Германските власти възобновиха разследването срещу бившия главен изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн, който напусна поста през 2015 г. заради скалната с манипулирането на данните за изгорелите газове от дизеловите автомобили на компанията, станал известен като „Дизелгейт“.
Наказателното производство е възобновено по искане на прокурорите, става ясно от изявление на съда в германския град Брауншвайг.
Винтеркорн беше обвинен, че не е информирал своевременно капиталовия пазар за инсталирането на измервателни устройства в дизеловите двигатели на автомобили Volkswagen, както се изисква от закона.
През 2021 г. стана ясно, че Винтеркорн и трима други висши мениджъри на компанията трябва да платят обезщетение на Volkswagen в размер на 288 млн. евро заради „Дизелгейт“. Делът на бившия изпълнителен директор от цялостното обезщетение възлиза на 11,2 млн. евро.
Според разследването Винтеркорн е знаел, че през 2014 г. Volkswagen актуализира софтуера на автомобилите, което не решава проблема с емисиите. Това е било "необходимо, за да се скрие истинската причина за надценените емисии" на дизеловите автомобили, изтъква прокуратурата.
През 2015 г. се оказа, че автомобилите на Volkswagen са оборудвани със софтуер, който им позволява да подценяват нивата на опасни за човешкото здраве частици от отработените газове. Благодарение на такава система изглежда така, че автомобилите напълно отговарят на приетите стандарти. В действителност обаче нивата на вредните емисии са няколко пъти по-високи от установеното максимално равнище на замърсяване на въздуха. Разследващите изхождат от факта, че Винтеркорн е знаел за манипулацията, но не е докладвал незабавно за потенциалните рискове за инвеститорите.
По-рано тази година бившият главен изпълнителен директор на Audi Руперт Щадлер призна участието си в „Дизелгейт“, като признанията му ще доведат само до условна присъда. Срещу Щадлер беше заведено дело за измама през 2020 г. заради ролята му в скандала, обхванал цялата германска автомобилна група. Както Volkswagen Group, така и Audi признаха, че през 2015 г. са използвали нерегламентиран софтуер за манипулиране на данните при дизеловите модели. Доскоро Щадлер отхвърляше обвиненията на потребителите и регулаторите.