IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо дизеловият двигател е по-шумен от бензиновия?

Независимо от производителността, това се отразява на комфорта

Много хора отказват да закупят двигател на дизелово гориво, защото според тях той отстъпва като комфорт на бензинов мотор. Нискочестотните вибрации и акустичният шум предизвикват негативни усещания и дразнят някои шофьори. Тракането, често сравнявано със звука, издаван от двигател от трактор, е особено забележимо при агрегати с по-стари конструкции, особено при работа при високи скорости. На какво се дължи това?


дизелов двигател


Различни конструкции

Конструкциите на дизеловите и бензиновите двигатели се различават значително. Повишеният шум на дизелов двигател се обяснява с особеностите на неговата структура, включително високо съотношение на компресия и липса на класически запалителни свещи.

Освен това те имат различни схеми за приготвяне на горивната смес. Ако в бензиновия двигател бензинът и въздухът се смесват предварително и сместа се впръсква в горивните камери в завършен вид, тогава в двигател с дизелово гориво въздухът първоначално се компресира, а самото гориво се впръсква в цилиндъра в крайната фаза на компресия, приблизително при 10-20 градуса на въртене на коляновия вал.


дизелов двигател


В горивната камера се смесва с въздуха и се получава запалване. В същото време времето, отделено за образуване на смес и детонация, е приблизително десет пъти по-малко, отколкото при бензиновите агрегати, поради което дизелът работи по-усилено.

Висока степен на компресия

При бензиновите двигатели степента на компресия на гориво-въздушната смес в горивната камера рядко надвишава 12:1. Докато при дизеловите двигатели този параметър понякога достига 18:1. Това означава, че въздухът се компресира много по-силно и когато сместа се запали, се получава по-мощно освобождаване на енергия.


дизелов двигател


При изгаряне на гориво е възможно да се постигне висока ефективност на двигателя и почти два пъти повече въртящ момент. Не е изненадващо, че в момента на запалване част от енергията отива в корпуса, създавайки трептения, които изваждат двигателя от равновесие.

Шумът и тресенето на дизелов двигател зависи от скоростта на увеличаване на налягането по протежение на ъгъла на въртене на коляновия вал. Колкото по-висок е този показател, толкова по-силни са те.


дизелов двигател


Факт е, че съвременните дизелови двигатели имат изключителни характеристики. Те могат да теглят добре дори при ниски скорости, което ги прави подходящи за трактори и SUV, които изискват висока тяга на двигателя при ниски скорости.

Дизелът обаче е по-малко удобен от бензина. За да компенсират този недостатък, производителите увеличават шумоизолацията, монтират опори на двигателя с меки възглавници и хидравлични компенсатори, а също така добавят противотежести, за да компенсират вибрациите от втори ред.


дизелов двигател


Тези подобрения обаче не винаги помагат. Резкият, немелодичен пукащ звук, който звучи като звънене в изпускателната система, може да бъде потиснат, но вибрациите проникват в каросерията, предизвикват дразнене и определено отблъскват някои шофьори.

Технически неизправности

Неприятните вибрации могат да бъдат причинени и от технически неизправности на захранващия блок. Най-често това са:

- неизправност на инжекторите и горивна помпа за високо налягане;

- замърсено двигателно масло и филтър;

- неправилна работа на маслената помпа;

- износване на клапани и увеличаване на техните хлабини;

- ранно впръскване на гориво, водещо до преждевременна детонация;

- чукане на разпределителния вал поради износване на лагера;

- чукане на коляновия вал поради износване на втулките;

- повреда на опорите на двигателя.


0 от 500
  • #30
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Ото ( преди 1 месец )
    ковид , ковид , ковид,....путин , путин, путин, ..дизел дизел, дизел ...тероризъм, тероризъм, тероризъм .... който не скача е черевен ....
  • #29
    4 rate up comment 1 rate down comment
    IP9 ( преди 1 месец )
    Имам кола с редови 6 цилиндров дизел. След като загрее звукът е страхотен. Аз даже се изненадах тъй като дълги години карах 4 цилиндрови дизели, които си потрактват.
  • #28
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Мислех, че това е останало в историята с изгорялото и прецедено олио в дизелов двигател. Един близък започна така, докато не стигна до момента да набута някаква огромна сума пари, за да може в домашни условия да си прави подходящо гориво от олио и да го сипва в два съвременни двигателя - френски и немски дизел. Бях изумен какъв технически и инженерен гений в впрегнал в това. Чудя се ако реши да си прави сам ток с атомна електроцентрала докъде ще я докара...
  • #27
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Аааа, не е вярно. ( преди 1 месец )
    Има значение откъде си взел мазното - от McDonalds, KFC, Happy или другаде. Съставките на бланширането (присадките на "горивото") са различни, и тракането също! Нас един комшия ни "храни" всеки път с различно меню, когато тръгва с колата.
  • #26
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Венелин ( преди 1 месец )
    Сипвам употребявано олио във атмосферен двигател Мерцедес.8/100 гори кемпера.Малка разлика в шума от Тойота на бензин,не се бъзикам.
  • #25
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Ха ( преди 1 месец )
    При дизела няма детонация. Това е само при бензиновите двигатели и то при не нормална работа на двигателя.
  • #24
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Имам една Астра 1.6 дизел(Е6) с 220 хил., не е тиха колкото бензинов, но сравнена с дизели от първото десетилетие се чува разликата. А за регенерацията на филтъра си е нормален процес и няма нищо общо с това колко му остава на филтъра
  • #23
    10 rate up comment 11 rate down comment
    слон ( преди 1 месец )
    Истината е ако имаш пари нов турбо бензин,ако парите нямат значение Тесла ;) ....аз съм от бедните ;)
  • #22
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Празнословие ( преди 1 месец )
    Всъщност характерното тракане на дизела идва от това, че неговата нормална работа е като на бензин с "аванс" или "детонация", които тракат по подобен начин, когато се случи да работят така. Не случайно на английски терминът е "knocking". Просто възпламеняването на гривото се случва още докато буталото се движи "нагоре" и поради това има трясъци и вибрации. Всичко останало са някакви общи приказки, които нямат нищо общо с "тракането" на дизела.
  • #21
    15 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Един а8 или с класа или 7 серия 3 хиляди кубика дизел имат вибрации возят лошо така ли. Еми не.