Намаляването на така наречения „въглероден отпечатък“ (Carbon Footprint) е приоритет на всички индустрии. При автомобилите нещата са фокусирани върху вредните емисии, които превозното средство натрупва през жизнения си цикъл, като това включва всичко - от добива и обработката на използваните суровини за производството, премине се през употребата на автомобила и се стигне до крайното му рециклиране.
Тъй като не всички емисии са въглероден диоксид (CO2), универсалният параметър за изчисляването им е този на така наречения CO2e или „CO2 еквивалент“. Това е метод, при който други емисии също се сравняват с „преобразуване“ в CO2, за да имат една референтна стойност. И това са доста тона на кола.
Мерки за противодействие
След като тази стойност бъде установена, производителите преминават към мерките за противодействие. Тя засягат цялата версия за доставки, транспорта им, производството и последващите вредни емисии, отделяни както от ауспуха и гумите, така и от други износващи се детайли. И накрая идват тези от рециклирането на автомобила.
При електрическите превозни средства голяма част от емисиите изчезват, особено ако може да се разчита на енергийни доставки от възобновяеми източници, като това е крайната цел на всички производители. Какво обаче може да се направи по другите точки от списъка?
Компанията Polestar, която наскоро публикува своя доклад за устойчивост на новия си модел - Polestar 4, твърди, че този модел има най-ниския въглероден отпечатък от всички автомобили на пазара. Той варира между 19,4 и 21,4 тона в зависимост от версията. Фактът, че пробегът е 100% електрически, очевидно помага, но шведската компания е взела много други предпазни мерки, за да постигне този резултат. Ето ги и тях:
Зелена енергия във фабриката
Първата стъпка е използването на устойчиво и сертифицирано електричество, до голяма степен собствено производство със собствени фотоволтаични системи. Днес много фабрики имат „слънчеви ферми“, които покриват почти 50% от техните вътрешни енергийни нужди. В случая с Polestar 4, това е SEA заводът на Geely Holdings в залива Хангжу (Китай), който съчетава сертифицирана външно доставена водна енергия и собствено произведена фотоволтаична енергия.
Декарбонизирани суровини
Увеличаването на използването на нисковъглеродни метали е вторият момент - в този случай това е главно алуминий от топилни пещи, които използват водноелектрическа енергия, за да се захранват, както и нарастващ процент рециклиран алуминий с „къса верига на доставки“.
Батерии
Само алуминият представлява почти 25% от въглеродния отпечатък, докато стоманата и желязото съставляват 20%. За електрическа кола обаче най-големият дял все още принадлежи на батериите - производството и рафинирането на материалите, необходими за изработката им, изяждат 36-40% от окончателния бюджет. Еволюцията тук преминава от вътрешната химия на батериите до управлението на енергията, което допринася както за по-ниска консумация, така и за спестяване на емисии във фазата на производство.
Дизайн
Поддържането на нисък въглероден отпечатък вече не е интервенция, която трябва да се извършва „бързо“, а сега е един от основните критерии, които са в основата на разработването на всеки нов проект. Внимателното проучване на стойностите на емисиите на всяка фаза и на всеки отделен компонент, теглото, произхода на суровините, влияят върху техническия, производствения и дори върху стилистичния избор.
Всъщност дизайнът трябва да вземе предвид тези нужди, както и да търси максимална опростеност на конструкцията и ефективна аеродинамика, способна да осигури максимална ефективност и следователно спестяване на енергия по време на употреба.