Двайсет години производство не е никак малко за автомобилен модел - но на Запад. В особените условия на съветското и руското автомобилно производство, две десетилетия са съвсем скромен период - нека само напомним, че Лада Нива се прави вече 45 години без особено драматични промени, а УАЗ 452 - прословутата "буханка" - се произвежда без прекъсване от 1966 насам, тоест 57 години.
На този фон животът на ГАЗ-69, започнал през 1953 и приключил през 1973, изглежда наистина кратък. Но истината е, че тази машина е оставила трайна следа в съзнанието на много хора не само в бившите съветски републики, но и в България, Германия, Индия, Сирия, дори Исландия. Първата бройка от този автомобил излиза от завода на 25 август 1953, но истинското серийно производство започва чак през декември - преди точно 70 години. В чест на юбилея нека си припомним историята на един от най-проходимите леки автомобили на някогашния соцлагер.
17 ключови факта за ГАЗ-69 (ГАЛЕРИЯ):
В хода на разработката на ГАЗ-69 обаче се случва нещастие: сътрудник в инженерния отдел пише донос до Лаврентий Берия, че някои "елементи" в завода съзнателно бавели работата по амфибия на базата на ГАЗ-67. В това време в Горки работят по по-съвременен проект за амфибия, основана върху ГАЗ-69. Но доносът си свършва работата - уволнени са множество инженери начело с главния конструктор Андрей Липгарт. Това забавя неимоверно работата по новите модели. Липгарт е пратен като редови инженер в Уралския завод за камиони, където създава машини като Урал-ЗИС 355 (на снимката). Чак след смъртта на Сталин е реабилитиран и му е позволено да работи в Москва.