Двайсет години производство не е никак малко за автомобилен модел - но на Запад. В особените условия на съветското и руското автомобилно производство, две десетилетия са съвсем скромен период - нека само напомним, че Лада Нива се прави вече 45 години без особено драматични промени, а УАЗ 452 - прословутата "буханка" - се произвежда без прекъсване от 1966 насам, тоест 57 години.
На този фон животът на ГАЗ-69, започнал през 1953 и приключил през 1973, изглежда наистина кратък. Но истината е, че тази машина е оставила трайна следа в съзнанието на много хора не само в бившите съветски републики, но и в България, Германия, Индия, Сирия, дори Исландия. Първата бройка от този автомобил излиза от завода на 25 август 1953, но истинското серийно производство започва чак през декември - преди точно 70 години. В чест на юбилея нека си припомним историята на един от най-проходимите леки автомобили на някогашния соцлагер.
17 ключови факта за ГАЗ-69 (ГАЛЕРИЯ):
Според вътрешни документи в ГАЗ, първоначално новият модел е трябвало да се казва "Труженик - напук на факта, че 95% от производството в първите няколко години е за армейски нужди. Но някой - може би самият Сталин? - не харесал названието и колата си останала само с номер. В Съветския съюз разговорно я нарекли "козлик" - козлето, най-вече заради факта, че окачването било предвидено за тежки товари и когато те липсвали, машината подскачала като козле при всяка неравност. В България най-често наричаха тривратия ГАЗ-69 "текезесарска", в чест на кооперативните земеделски стопанства, които бяха основни ползватели на този модел.