Ръководителите на Tesla с години са обвинявали клиентите за повреди, за които отлично са знаели, че са по вина на нискокачествени и дефектни компоненти, разкри мащабно разследване на агенция Reuters. Става дума за шокиращо масови явления като откачащи се в движение колела, чупещи се оси при ускорение и разпадащо се окачване при автомобили с нищожен пробег.
В сервизния доклад на Tesla за този автомобил пише, че колелото се откачило без външна причина при скорост почти 100 км/ч, твърди Reuters
Шрейанш Джаин от Кеймбридж във Великобритания си купил нова Model Y през март тази година. На другата сутрин, докато карал тригодишната си дъщеря на детска градина, при един завой в квартална уличка цялото предно окачване на автомобила рухнало. Колата била на едва 180 километра пробег. В сервиза на Tesla ремонтът отнел 40 часа труд и струвал еквивалента на 14,000 щатски долара. Компанията отказала да го покрие гаранционно, обвинявайки шофьора, че "преди това" е причинил повреди на окачването.
На базата на проучени документи от самата Tesla Reuters твърди, че "десетки хиляди" клиенти на компанията са имали подобно преживяване със сериозни повреди по окачването или кормилната уредба. Хроничните дефекти се простират поне 7 години назад във времето и засягат всички основни пазари на марката - в Европа, Северна Америка и Китай. Журналистите от агенцията са разговаряли и с десетки клиенти, както и с деветима бивши мениджъри в Tesla и сервизни техници.
Основните моменти от разследването на Reuters (ГАЛЕРИЯ):
Вътрешните документи, с които разполага Reuters, доказват категорично, че компанията е знаела много повече за честотата и характера на тези дефекти, отколкото е признавала пред клиентите и регулаторите. Илон Мъск и ръководството на Tesla отказаха коментар по разкритията. В миналото Мъск призна за някои проблеми с качеството при базовата Model 3, но само преди месец публично обяви, че произвежда "най-добрите коли". "Може да ме мразите, да ме харесвате или да не ви пука за мен, но въпросът е искате ли най-добрата кола, или не?", каза тогава Мъск на събитие, организирано от The New York Times.
Според Reuters начинът, по който Tesla е реагирала на проблемите с окачването, напомня на подхода в други компании на Мъск. Разследване преди месец показа, че в Space X са възникнали над 600 наранявания и трудови злополуки заради непазване на правилата за безопасност. По-рано тази година бе разкрито също, че Tesla е създала таен екип, който да неутрализира оплаквания на клиенти за неотговарящия на обещаното обхват на автомобилите.