IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще спаси ли растителният дизел двигателя с вътрешно горене?

Биодизелът произвежда по-малко емисии при производството си и по-малко замърсители като цяло

Дори ако днес електрическите превозни средства изглеждат окончателното решение, към което се насочва почти целият автомобилен транспорт, те все още имат алтернатива - така наречените устойчиви горива като синтетичен бензин и биодизел, категорични са експерти от индустрията.


биодизел


Нисковъглеродните горива, получени не от нефт, а от естествени суровини като водород и зеленчуци, наистина биха могли да представляват решение за намаляване на емисиите, като същевременно се запазят двигателите с вътрешно горене. Така, поне временно, ще реши проблемът с автономността на дълги разстояния, който остава един от слабите места на електрическата кола.

Биодизел срещу батерия

Развитието на електрическите превозни средства напредва с големи крачки всеки ден, но за момента единственият начин за разрешаване на проблема с пробег на големи разстояния, особено при тежкотоварните камиони, е поставяне на големи, скъпи и тежки батерии. Тяхното производство обаче не е 100% чисто, дори напротив, тъй като е добре известно, че дейностите по добив на метали все още са сред най-замърсяващите и най-малко устойчивите, включително от етична гледна точка.


биодизе


Следователно биогоривата като цяло не са толкова неблагоприятни, колкото изглеждат в сравнение с чистото електричество: макар да е вярно, че тяхното изгаряне все още произвежда отработени газове. В същото време обаче техният добив е по-чист и по-балансиран от този на петрола, както и от производството на батерии.

Нарастващо разпространение

Напоследък много петролни производители, които се трансформираха в енергийни компании, започнаха да инвестират не само във водород, но и в биогорива. Някои от тях, включително гигантът ENI съвместно с HVOlution, разширяват разпространението на биодизел по пътищата на Европа.


биодизел


Компанията DKW Mobility - доставчик на карти за гориво и пътни такси, например, наскоро обяви, че биодизелът HVO, смесен с традиционния дизел в различни проценти до 100% чистота, се предлага на около 650 станции в Европа. То може да се използва от всички превозни средства - от леки автомобили до микробуси и камиони , за които производителят има удостоверена съвместимост.

Предимства

Акронимът HVO, който означава „хидрогенирано растително масло“, обозначава продукт, произведен от палмово или рапично масло, но също и от използвани и възстановени готварски масла, което веднага го класифицира като възобновяем продукт. Неговият баланс на въглероден диоксид се изчислява по същия критерий като за биометан, тоест като се вземе предвид фактът, че основната суровина, растенията, е абсорбирала определено количество CO2 по време на живота си и че в сравнение с изкопаемите горива, следователно си тръгва с отрицателен товар от парникови газове.


биодизел


Съгласно този принцип автомобилен парк, работещ с биодизел, може да намали емисиите си на CO2 с 90% в случай на използване на гориво HVO100 в сравнение с автомобилен парк, работещ с конвенционален дизел. В допълнение, според производителите, другите замърсители от горенето, особено азотните оксиди, също са много по-ниски от тези, отделяни от изгарянето на петролни деривати.


0 от 500
  • #16
    2 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 10 месеца )
    Абе какъв биодизел ви гони? Елате тук да видите как мирише на лна от тоя биодизел. Изнесоха си производствата на Изток, да им дишаме лната и вече бил чист биодизела. А тия, дето го произвеждат и обгазяват стотици хиляди в околностите? Такава смрадд е производството на биодизел, че дори и каналите замирисват на парфюм.
  • #15
    8 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    "Я се разходете малко из България да видите какви огромни пространства пустеят! " Къде са тези пространства? Дай да видим? И да речем, че наистина има, защо да не оставим тези гори да си станат гори и да поглъщат въглеродния диоксид, вместо да изсечем горите, за да насадим рапица която да връща въглеродният диоксид обратно в атмосферата и да замърсява при горенето? Може да насадим вместо това фотоволтаици, но не на мястото на горите и рапицата, а по покриви и върху паркинги.
  • #14
    5 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    "Имаме толкова много пустеещи земи." Ти стъпвал ли си в България или слушаш онези дето гледат от терасата и правят световна статистика в коментарите под статиите? И да е имало някога пустеещи земи, сега няма защото отглеждат култури дори единствено и само заради субсидията, затова земята по-скоро не достига.
  • #13
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До 5 ( преди 10 месеца )
    Каква земя не достига? Я се разходете малко из България да видите какви огромни пространства пустеят! Има райони където нивите вече станаха на гори! Селата се обезлюдиха хората избягаха. Всичко това може да се засее с рапица, коноп, соя и др маслодайни култури и да да се произвежда гориво. Отпадъчните продукти (сухата маса) след извличане на мазнината пак се изгаря и се добива и електричество. Друга част може да отива и за компост и производство на биогаз-метан. Всичко е измислено.
  • #12
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Био дизела е много добро решение. По ниски емисии, възобновяем ресурс и може да се произвежда навсякъде и различни култури в зависимост от условията и почвите. България специално има добри условия за производство на биодизел. Имаме толкова много пустеещи земи. Ако се засеят с подходящите култури и при правилна стратегия можем да задоволим почти целия вътрешен пазар с дизелово гориво.
  • #11
    4 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Няма и как да дадете защото няма по-ниска цена и няма как да има, защото за да се произведе гориво за изминаване на 100 км се изразходва 40 пъти повече електрическа енергия отколкото е необходимо на електромобил да измине същите 100 км. Само където между фотоволтаика под който е е паркиран автомобила е достатъчно да има контакт за 5 лв, А за същите километри трябват 40 такива фотоволтаика и до резервоара е необходимо оборудване за милиарди, които да плати шофьора.
  • #10
    4 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    "А ти от две години повтаряш 50 евро. Нима си мислеш, че някой ще купува при тези цени на e Fuels?! "Знам че за вас времето е разтегливо понятие и никога не го включвате в сметките си, но хронологично погледнато, няма как от две години да ти повтарям тази цена, след като първите произведени литри бяха по средата на тази година и тази цена се знае от тогава. За нея аз научих, само преди един-два месеца, когато вие антиелектриците опитахте да ме манипулирате с цената. Досега не сте дали по-ниска?
  • #9
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория ( преди 10 месеца )
    Инак и аз мисля, че земята трябва да се използва за отглеждане на храна и възстановяване на природата. Да отглеждаш растения, за да ги направиш горива, е безсмислено според мен. Освен това eFuel може да се произвеждат около бреговете на големите водоеми. Лошото е, че пак най-подходящи земи за това са при арабите. :)
  • #8
    4 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Предполагам всичките ти тези батерии са литиево йонни? И никога не си ги оставил да паднат под 10% и не ги зареждаш редовно над 80%? Дори така да е, само до преди десетина години тези батерии имаха официално 400 цикъла живот, реално сещай се. Първите ми мобилни телефони изкарваха по една две години, въпреки че се зареждаха веднъж седмично, а не всеки ден като сегашните, които въпреки това изкарват повече години.
  • #7
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Лудория ( преди 10 месеца )
    То и цената на батериите преди години са били високи. Според някаква статистика - 2013 - 732 долара и за 2023 - 151 долара. (това се средни стойности за kWh). А ти от две години повтаряш 50 евро. Нима си мислеш, че някой ще купува при тези цени на e Fuels?! Никой и ако не смъкнат цената, ще си остане маркетингова стока. Освен това, примера за сметосъбиращата ти фирма не е коректен, но навярно си пропуснал уроците за кръговрата в природата. Тези CO2 въпреки това са необходими на природата.