fallback

Stellantis също вече залага на водорода

Карлос Тавареш: Правителствата ще трябва да субсидират водородните ванове с по 30-40 хиляди евро, за да се развие секторът

Гигантът Stellantis работи усилено по разработването на двигатели с водородно задвижване, обяви главният изпълнителен директор на групата Карлос Тавареш. Той откри официално първата европейска фабрика за водородни горивни клетки във Франция, построена от Symbia - съвместно предприятие между Stellantis, Forvia и Michelin. Тавареш още веднъж упрекна политиците и законодателите, че налагат на индустрията определени решения за понижаване на емисиите, но добави, че сега "догматичният подход" на ЕС се сблъсква с реалността.       

    "Започва реалното съревнование между горивни клетки, електромобили с батерии, водородни двигатели с вътрешно горене и дори синтетични горива", обяви Тавареш. "През следващите няколко години ще видим кое е най-доброто решение за хората".

Групата, родена от сливането на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, залага и на горивните клетки, и на по-простите ДВГ, пригодени да горят водород. Второто решение е смятано за особено подходящо за лекотоварния и товарния сегмент. При него се изразходва повече гориво, отколкото при водородните горивни клетки, а освен това има и известни вредни емисии от горенето, но те могат да се неутрализират със същата AdBlue система, която сега се ползва за дизеловите двигатели. Най-съществената разлика е, че втората технология е доста по-евтина. В момента вановете на Stellantis с горивни клетки струват към 100,000 евро - което според Тамареш значи, че правителствата ще трябва да предлагат субсидии от по 30-40 хиляди евро, за да стимулират развитието на сектора и понижаването на цените.

Фабриката за горивни клетки на Symbia, наречена SymphonHy, е разположена в Сан-Фон в Източна Франция, и ще произвежда 50 000 модула с горивни клетки годишно, които ще бъдат доставяни на търговските превозни средства на групата Stellantis.

SymphonHy е част от HyMotive, стратегически проект на стойност 1 млрд. евро, подкрепен от Европейския съюз и френското правителство по програмата IPCEI. Комплексът заема площ от 26 хил. кв. метра (които ще станат 40 хил. до 2026 г.) и на територията му се намира главния щаб на Symbia, център за технологични иновации - Hydrogen Academy, и производственото съоръжение.

Първоначалният производствен капацитет е 16 хил. клетки, като се очаква да достигне пълния си планиран мащаб до 2026. В SymphonHy работят хиляда души, включително сто инженери, посветени на иновациите на водородната технология и горивните клетки. Групата вече предлага водородни версии на лекотоварните автомобили Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy и Opel Vivaro-e и ще разшири гамата си през следващите месеци с по-големи микробуси, с пробег до 500 км и по-кратко време за зареждане.

Впоследствие водородната технология ще бъде въведена и при пикапите на марката Ram. Всички тези превозни средства ще разполагат с горивни клетки, произведени от Symbio в новата гигафабрика. „Водородът ще помогне да постигнем амбициозната цел за нулеви емисии на въглероден диоксид до 2038 г., изпреварвайки конкуренцията в нашия ангажимент за борба с изменението на климата“, заключава Таварес.    

fallback
  • #24
    MythBuster ( преди 1 година )
    И престани с тази червена Лада. Автомобилът не е червена Лада а е спрян между червеният автомобил и ладата. За оня автомобил паркиран по средата между тях говоря. Пак си видял нещо червено и някаква Лада и направи преразказ По картинка. Без да ти проверявам данните съм сигурен че не говориш за 3% дял от потреблението а най-вероятно говориш за 3% дял от производството което е нещо съвсем различно и няма нищо общо с моя въпрос.
  • #23
    анонимен ( преди 1 година )
    Хюндай пусна малки водородни камиони в Швейцария. Голяма реклама беше. Само че забравили да обяснят на горките фирми, че горивната клетка издържа под година, ако камионът се кара като дизелов и после - бам! - 200 000 евро за нова. Последната новина от проекта беше, че Хюндай се отказва да доставя повече камиони по него, а планираха да ги увеличат десетократно. Реалността е твърда като камък, а маркетинговата лъжа не стига далеч.
  • #22
    анонимен ( преди 1 година )
    Тавариш Тавареш, докога ще лъжеш така мат'ряла? Субсидиите за водородни автомобили са абсолютно същите като за батерийните електромобили и съществуват също толкова отдавна. Някой да е пожелал да си купи водородно недоразумение? Нали за пазар говориш - пазарът избра електромобилите. Приемаш го и спираш да нахалстваш за 30-40 хиляди евро на автомобил. Не ти ли стига, че ЕС, Калифорния и Япония наляха милиарди в тази мъртвородена технология? Изхарчихте ги и искате още медец?
  • #21
    MythBuster ( преди 1 година )
    А колко бяха за 1995, А за 1965? Не е лошо когато говорите за някакви данни да си погледнете календара! Днес е 2023 година. Годината все още не е свършила а са произведени 2,9 тераватчаса от фотоволтаиците. Със сигурност до края на годината ще бъдат поне 3. Я погледни Колко е било потреблението на България за миналата година? Обикновено се върти около 30 тераватчаса това и според тебе ли са 3%? Колко електрическа енергия са произвели въгличните централи за 2022 и колко тази да видим СО2 качва ли
  • #20
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    Бустерчо, денят има 24 часа, а годината - 365 дни, не е само "по обяд". Сумарно, за цялата 2022, средните емисии в българия са 531 gCO2/kWh, а делът на фотоволтаиците е 3.04%.
  • #19
    MythBuster ( преди 1 година )
    Аз все още си държа на думите и заставам зад тях. "само 20 дни преди денят да започне отново да се покачва, по обяд слънцето произвежда НАД ЕДНА ЧЕТВЪРТ ОТ КОНСУМИРАНАТА от България мощност" Ти държиш ли си на твоите думи? Това писал ли си го? "Гост ( преди 3 часа )ФЕЦ в момента произвежда само 9,2%.Лятото стига до 30% за няколко часа.Пресметнато целогодишно и денонощно,делът на ФЕЦ е под 3%."
  • #18
    MythBuster ( преди 1 година )
    MythBuster ( преди 6 дни )"Гост ( преди 3 часа )ФЕЦ в момента произвежда само 9,2%.Лятото стига до 30% за няколко часа.Пресметнато целогодишно и денонощно,делът на ФЕЦ е под 3%." Нека разбием и този мит или откровена лъжа " ВяЕЦ 3,79%234.81 MW ФЕЦ 23,62%1463.35 MW Товар на РБ5319.36 MW както се вижда дори и през зимата, само 20 дни преди денят да започне отново да се покачва, по обяд слънцето произвежда НАД ЕДНА ЧЕТВЪРТ ОТ КОНСУМИРАНАТА от България мощност, въпреки повишеното потребление за от ...
  • #17
    MythBuster ( преди 1 година )
    Не вади думи от контекста. Цитирай цялото. Защото сега се опитваш да убедиш останалите че съм казал че карам червена Лада, защото съм казал че автомобилът ми е бил спрян между онзи червеният автомобил и ладата и ти заради функционалната си неграмотност си разбрал че карам червена Лада, въпреки че никога не съм казал такова нещо. Цитирай всичко а не вади думи от контекста? Ще го направиш ли? Абсурд! https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Психопатия
  • #16
    Гост ( преди 1 година )
    Мити4ен,знаем те тесларски математико.Пет години по 20% ръст,е точно 100% по твоята тесларска математика.
  • #15
    Гост ( преди 1 година )
    Мити4ен,ще те цитирам.Темата е от 29.11.24 г, 7:37 ч."Евтин внос от Азия оставя Германия без производство на гуми."Четем:47.MytBuster......ФЕЦ 23,62% което над една четвърт.....
fallback
Последни