Японският автомобилен концерн Honda представи своята система с водородни горивни клетки от следващо поколение на изложението в Брюксел, като събитието е част от Европейската седмица на водорода.
Новата горивна клетка изглежда впечатляващо, но за съжаление Honda все още не е публикувала никакви подробности относно нейните характеристики. Остава неясно с какво новото решение ще е по-добро от горивната клетка Clarity, използвана в някои превозни средства.
Моделът, който е оборъдван с Clarity и който се появи през 2022 г., разполага със 103 kW електрически двигател, задвижващ предните колела. Със своите резервоари с компресиран водород, колата може да измине 580 км с едно зареждане.
Системата с горивни клетки от следващо поколение ще намери приложение в предстоящия CR-V Fuel Cell, който ще бъде пуснат в продажба в САЩ и Япония през 2024 г.
Продажбите на превозни средства с такива горивни клетки ще бъдат ограничени до региони, които разполагат с някаква зарядна инфраструктура, подходяща за водородни коли, най-вече в Калифорния.
Като част от партньорството на Honda с Isuzu, първият работи върху прототип на тежкотоварно превозно средство, задвижвано от новото поколение клетки. То ще бъде представено преди края на текущата финансова година в Япония (31 март 2024 г.), като серийната версия е планирана да бъде пусната в продажба до 2027 г.
Honda също се стреми да използва най-новия си комплект горивни клетки за резервни генератори на енергия, както и за строителни машини, като багери и булдозери.
Само три големи автомобилни групи в момента инвестират сериозно в технологията за водородни горивни клетки: Toyota/BMW, GM/Honda и Hyundai.
През 2021 г. Honda се ангажира да продава само електрически автомобили и превозни средства с горивни клетки до 2040 г.
Доскоро Toyota беше най-ангажирания концерн с тази технология, определяйки я като важна част от своята стратегия за постигане на въглеродна неутралност. Това наскоро се промени, когато Коджи Сато пое поста главен изпълнителен директор и измести фокуса на водородните разработки към търговските превозни средства.
Други налични в търговската мрежа автомобили с водородни горивни клетки са BMW iX5 и Hyundai Nexo.
Тези клетки комбинират водород, съхраняван в специални резервоари под силно налягане, с атмосферен кислород, за да произвеждат електричество, което се използва за захранване на електрически мотор, който задвижва колелата.
Както при традиционната бензиново-електрическа хибридна система, излишното производство на енергия, както и всичко, уловено от регенеративното спиране, се съхранява в сравнително малка батерия.
Докато презареждането на изцяло електрическите превозни средства в момента отнема часове, автомобилите с горивни клетки се зареждат толкова бързо, колкото и конвенционалните бензинови и дизелови модели, тъй като методът е сходен.
Недостатъците включват липса на инфраструктура за зареждане с водород и широкомащабни съоръжения за производство на водород по екологичен и ефективен начин.