fallback

Stellantis също вече залага на водорода

Карлос Тавареш: Правителствата ще трябва да субсидират водородните ванове с по 30-40 хиляди евро, за да се развие секторът

Гигантът Stellantis работи усилено по разработването на двигатели с водородно задвижване, обяви главният изпълнителен директор на групата Карлос Тавареш. Той откри официално първата европейска фабрика за водородни горивни клетки във Франция, построена от Symbia - съвместно предприятие между Stellantis, Forvia и Michelin. Тавареш още веднъж упрекна политиците и законодателите, че налагат на индустрията определени решения за понижаване на емисиите, но добави, че сега "догматичният подход" на ЕС се сблъсква с реалността.       

    "Започва реалното съревнование между горивни клетки, електромобили с батерии, водородни двигатели с вътрешно горене и дори синтетични горива", обяви Тавареш. "През следващите няколко години ще видим кое е най-доброто решение за хората".

Групата, родена от сливането на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, залага и на горивните клетки, и на по-простите ДВГ, пригодени да горят водород. Второто решение е смятано за особено подходящо за лекотоварния и товарния сегмент. При него се изразходва повече гориво, отколкото при водородните горивни клетки, а освен това има и известни вредни емисии от горенето, но те могат да се неутрализират със същата AdBlue система, която сега се ползва за дизеловите двигатели. Най-съществената разлика е, че втората технология е доста по-евтина. В момента вановете на Stellantis с горивни клетки струват към 100,000 евро - което според Тамареш значи, че правителствата ще трябва да предлагат субсидии от по 30-40 хиляди евро, за да стимулират развитието на сектора и понижаването на цените.

Фабриката за горивни клетки на Symbia, наречена SymphonHy, е разположена в Сан-Фон в Източна Франция, и ще произвежда 50 000 модула с горивни клетки годишно, които ще бъдат доставяни на търговските превозни средства на групата Stellantis.

SymphonHy е част от HyMotive, стратегически проект на стойност 1 млрд. евро, подкрепен от Европейския съюз и френското правителство по програмата IPCEI. Комплексът заема площ от 26 хил. кв. метра (които ще станат 40 хил. до 2026 г.) и на територията му се намира главния щаб на Symbia, център за технологични иновации - Hydrogen Academy, и производственото съоръжение.

Първоначалният производствен капацитет е 16 хил. клетки, като се очаква да достигне пълния си планиран мащаб до 2026. В SymphonHy работят хиляда души, включително сто инженери, посветени на иновациите на водородната технология и горивните клетки. Групата вече предлага водородни версии на лекотоварните автомобили Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy и Opel Vivaro-e и ще разшири гамата си през следващите месеци с по-големи микробуси, с пробег до 500 км и по-кратко време за зареждане.

Впоследствие водородната технология ще бъде въведена и при пикапите на марката Ram. Всички тези превозни средства ще разполагат с горивни клетки, произведени от Symbio в новата гигафабрика. „Водородът ще помогне да постигнем амбициозната цел за нулеви емисии на въглероден диоксид до 2038 г., изпреварвайки конкуренцията в нашия ангажимент за борба с изменението на климата“, заключава Таварес.    

fallback
  • #34
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Имам въпрос за един интересен казус по системата ти за смятане. Ако вместо 13ТWh износ имахме 13ТWh внос, щяхме да сме произвели 25ТWh два пъти по-малко от 51. В такъв случай делят на фотоволтаиците в микса на България ще стане ли двойно по-голям? По твоята логика същите 3ТWh в единия случай ще са 6%ФЕЦ, а в другия случай 12% ФЕЦ? Ето затова толкова лесно ви манипулират, а от друга страна е невъзможно да манипулирате нормални мислещи хора!
  • #33
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    ФЕЦ 1463.35 MW Товар на РБ5319.36 MW Колко е една четвърт от 5319? Моят отговор е 1329,75. Сега остава да отговорим въпросаФЕЦ произвежда ли НАД ЕДНА ЧЕТВЪРТ ОТ КОНСУМИРАНАТА от България мощност или греша? Ако перефразирам 1463 повече ли е от 1330, както твърдя аз или е по-малко както твърдите вие?
  • #32
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Гостенино удряш нови върхове в липсата на образование. Сега вече три не е само 3% от 30 А вече стана три процента и от 38 , както и 3% от 51. Очевидно и това е от учебниците по перпето мобиле и псевдонаука. В нашата реалност, 3 е 10% от 30, 7,9% от 38 и 5,9% от 51.
  • #31
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Водорода никога няма да проработи за автомобили. Не се умориха да го мъчат ей!
  • #30
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    МитЕ,кое по голямото число 23,62% или 1/4(25%)?
  • #29
    Хвалипръц ( преди 11 месеца )
    Бустерчо, потреблението е функция на производството. Не можеш да произведеш 51 ТВтч, 3 от които от фотоволтаици и да потребиш 38 ТВтч, от които пак 3 от фотоволтаици, а в експортираните 13 ТВтч да няма нито един от фотоволтаици. Затова, 3% е дела на фотоволтаиците както в производството, така и в потреблението за 2022. За 2023 - ще видим когато приключи. Спирам да си губя времето с тебе за днес.
  • #28
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ето че като започнахме да говорим с цифри ще стигнем до някакъв резултат. Ако потреблението на България е било 51 терават часа, Колко е било общото производство на енергия? Колко тераватчаса са произвели фотоволтаиците? За да сметнем колко процента от производството и колко процента от потреблението са произвели? Да видим тези 3%, които сте прочели някъде от кое са? Мога да се обзаложа, че не е от потреблението за което говорим!
  • #27
    Хвалипръц ( преди 11 месеца )
    А електромобилите се зареждат от общата мрежа, не само от ВЕИ. ЕРП-тата няма как да разделят електроните на такива от ВЕИ или ТЕЦ, обяснявал съм ти го вече - важни са средните стойности, не най-хубавите.
  • #26
    Хвалипръц ( преди 11 месеца )
    До 21: "Я погледни Колко е било потреблението на България за миналата година?" 51 ТВтч според electricitymaps com. Тия средни 30 тераватчаса къде ги гледаш?
  • #25
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    И пръцльо се покри. Някой друг Ник няма ли да дойде да ме убеждава че фотоволтаиците произвеждат само три процента от потребяваната енергия в България за годината? Засега опита(хте) безуспешно само с 5-6 Ника. Но по-важното е да се разберете със себе си, дали има недостиг на ВЕИ енергия за зареждане на 2 милиона електромобила, или имаме излишък от 40 пъти повече енергия, която ще е достатъчна за зареждане на 80 милиона електромобила, за да произведем синтетично гориво за 2 милиона ДВГ?
fallback
Последни