Мнозинството хора в България - както впрочем и в Испания, Германия и навсякъде другаде по света - разчитат на употребяваните автомобили за личния си транспорт. Но покупката втора ръка, макар и по-достъпна, крие рискове. Малките повреди и подмяната на консумативи са едно, а периодичните ремонти на двигателя - съвсем друго. Внимателната проверка на мотора е най-важната стъпка за купувача.
Така е от самата зора на автомобилната ера. В последните петнайсетина години обаче се промени нещо друго: самите двигатели. По-строгите екологични стандарти - а и апетитът за по-високи печалби на производителите - родиха т. нар. downsizing: мотори с по-малък работен обем, изработени от по-леки и по-тънки материали, и работещи под по-големи натоварвания. В ранните години на този преход се допускаха и грешки. Освен това новите двигатели, макар и да не са непременно по-ненадеждни от старите, изискват по-честа и внимателна поддръжка - нещо, с което много клиенти още не са свикнали. Ето десет бензинови агрегата от последните десетилетия, които се срещат често на вторичния пазар и с които трябва особено много да се внимава.
10-те най-проблемни бензинови двигателя (ГАЛЕРИЯ):
Наименованието Twin Spark е малко подвеждащо, защото Alfa Romeo използва тази технология в състезателните си автомобили още от 1914 година, и я прави масова през 60-те години. Тук всъщност дори не става дума за двигател на Alfa, а за т. нар. двигателно семейство Pratola Serra на Fiat. Наречени на името на градчето, където се произвеждат, тези агрегати с по 4 или 5 цилиндъра предизвикват противоречиви отзиви: дизелите се ползват като цяло с добра репутация, докато бензиновите агрегати, и особено двулитровият от началото на новия век, са на другия полюс.
Употреба:
ALFA ROMEO: 145, 146, 147, 155, 156, 166, GTV, Spider, GT
LANCIA: Lybra, K, Thesis
FIAT: Bravo Mk1, Marea, Coupe (петцилиндровата версия)
TRUMPCHI: GA5, GS5 Super