IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .


ключ


Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).


ключ


Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.


0 от 500
  • #5
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Бустер4о,има разлика между науката физика и физическото в даскалото.Както има динамичен и статичен момент.За теб е прекалено сложно да го разбереш.
  • #4
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Напълно вярно, виж гостенина какво написа в съседната тема "Анонимен ( преди 15 часа )Бустер,то много сложно бе ***.Въртящия момент е положителен, когато е по посока обратна на часовниковата стрелка и отрицателен когато е по посока на часовниковата стрелка.Източник уикипедия." Щом го е прочел в Уикипедия, няма как болта да не се завива с отрицателен въртящ момент, защото се завива по-посока на часовниковата стрелка, а тогава въртящият момент е отрицателен според инженера!
  • #3
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    Затягане на болт с отрицателен въртящ момент.
  • #2
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Да вярно е че така се мери въртящ момент но изобщо не е практично така да се затягат болтове в реални условия. Може обаче да използвате този метод за да тествате точността на динамометричния ключ който сте си купили.
  • #1
    3 rate up comment 5 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Хайде отече още едно вярване на фиктивните инженери по ДВГ пишещи тук. Оказва се че можеш да упражняваш въртящ момент дори без въртене. 30 нютонметра без нито един оборот.