IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .


ключ


Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).


ключ


Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.


0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Като започнеш да правиш разлика между отрицателен въртящ момент и въртящ момент създаден от съпротивителна сила,ми се обади." Още един въпрос на който не можеш да отговориш. Съпротивителните сили на спирачните дискове при спиране положителен или отрицателен въртящ момент създават?
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен многобустерни,колегата Турбо ти го каза,но ти не захапваш от раз.Като започнеш да правиш разлика между отрицателен въртящ момент и въртящ момент създаден от съпротивителна сила,ми се обади.
  • #13
    0 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Е нали имаш критично мислене? Формулирай го правилно и отговори? Само че не можеш! Даже идея си нямаш Какво точно те питам а всеки инженер вече щеше да е отговорил. Можеш или не можеш да отговориш на въпроса за да ти отговоря и да ми намериш грешката?
  • #12
    0 rate up comment 4 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Отговорът на задачата се побира в 300 от 500 знака, хайде да видим колко знака празни приказки ще изпишеш вместо да отговориш с три думи? Само обидните квалификации ще са минимум 1000 знака но отговор няма да получим защото ти си знаеш защо и кой лъже И не отговаря на въпроси. Хайде да не те обиждам през един коментар за неща които си ги знаеш как е наименованието. Докажи че не си такъв и вземи да отговориш за разнообразие?
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен,един въпрос не можеш да формулираш правилно.
  • #10
    0 rate up comment 4 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "В физиката така е прието,положителен знак обратно на часовниковата стрелка.' тоест потвърждаваш мнението си, че за движение напред на лявото колело на автомобила трябва да се подаде положителен въртящ момент а на дясното отрицателен въртящ момент, защото лявото се върти обратно на посоката на часовниковата стрелка а дясното по посока на часовниковата стрелка. Правилно ли съм те разбрал?
  • #9
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен многобустерен,след работен ден всеки има право да почива, вместо да спори психари от вида Дон Кихот.
  • #8
    0 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Извинявам се, появи се следователно ще ни отговори ....ако при спускане с баничарката масата на автомобила упражнява 100 Nm въртящ момент на вала на ДВГ, а двигателя упражнява минус 50 Nm въртящ момент, Колко е сумарният въртящ момент и автомобилът ще ускорява или ще намалява скоростта си в сравнение с движение на неутрална скорост? Всеки ниско интелигентен може да отговори, давай инженере
  • #7
    0 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Както винаги излязох прав, когато допуснах че Гост ще отиде на спа и вероятно поне една седмица ще е на ексглокзия в чужбина и няма да има достъп до интернет, затова ще пише анонимен и с другите си никове, за да не отговори на техническите въпроси и да се впише в описанието си , че е патологичен лъжец и не отговаря на въпроси за изясняване на факти. Един нормален разговор на техническа тема не може да проведе господин инженера, дай му само да се заяжда и да обижда. Това му е смисъла на живота.
  • #6
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 11 месеца )
    Бустер4о,написаното е от Анонимен.За лява и дясна резба чувал ли си?В физиката така е прието,положителен знак обратно на часовниковата стрелка.